آموزشی

ساعت غواصی و خلبانی: تفاوت ها و شباهت های آنها

ساعت غواصی

تاریخچه/شجره/شخصیت: در کنار ساعت صحرایی، ساعت غواصی احتمالاً یکی از رایج ترین ساعت هایی است که مردان در حال ورزش می بینید. و ما احتمالاً باید از جیمز باند تشکر کنیم. از زمانی که دکتر نه، 007 از نوعی ساعت غواصی استفاده کرده است. در فیلم‌های اولیه باند، رولکس ساب‌مارینر بود (به همین دلیل است که ساعت غواصی گاهی اوقات «سابدریایی» نامیده می‌شود). سپس پیرس برازنان ساعت غواصی امگا را به ساعت انتخابی باند تبدیل کرد.

همانطور که از نام آن پیداست، ساعت غواصی برای افرادی طراحی شده است که زمان زیادی را در آب یا نزدیک آن می گذرانند. نقطه فروش اصلی آنها این است که آنها در برابر آب مقاوم هستند. اولین تکرار چیزی که به ساعت غواصی تبدیل شد احتمالاً Rolex Oyster بود که در دهه 1930 معرفی شد. این ساعت با جعبه مهر و موم شده خود، یکی از اولین ساعت های ضد آب در بازار بود.

در دهه 1950، رنه پل ژانرت، عضو هیئت مدیره رولکس، ساعتی را می خواست که برای زمانی که به غواصی می رفت (سرگرمی که او فعالانه دنبال می کرد) مفید باشد، اما همچنان به عنوان یک قطعه زمانی روزمره خوب به نظر می رسید. Rolex Submariner متولد شد و استاندارد ساعتهای غواصی در همه جا تعیین شد. اکثر ساعت‌های غواصی موجود در بازار امروز نشانه‌های طراحی خود را از Submariner گرفته‌اند.

ویژگی های اثر: ساعت غواصی در درجه اول در برابر آب مقاوم است. استاندارد یک ساعت غواصی این است که حداقل تا عمق 100 متری در برابر آب مقاوم باشد، اگرچه برخی از آنها در اعماق پایین‌تر نیز تیک تاک می‌کنند.

از آنجایی که برای پوشیدن در آب طراحی شده است، هم بدنه و هم بند ساعت های غواصی از فلزات مقاوم در برابر خوردگی مانند فولاد ضد زنگ یا تیتانیوم ساخته شده اند. (البته شما ساعت های غواصی ساخته شده از لاستیک و سیلیکون را نیز خواهید دید. آنها به همان اندازه ظاهر کلاسیک نیستند.)

سایز: متوسط.

صورت: معمولاً شماره‌گذاری عربی پررنگ، آسان برای خواندن، اگرچه اعداد 12 ساعته اغلب با علامت‌های هش جایگزین می‌شوند و ثانیه‌ها با افزایش 15 ثانیه نمایش داده می‌شوند. برای محافظت از صفحه ساعت در زیر آب، از یاقوت کبود یا شیشه معدنی سخت شده استفاده می شود.

قاب: یکی از ویژگی های بارز ساعت غواصی، قاب یک طرفه موجود در قاب است – این ساعت فقط در خلاف جهت عقربه های ساعت می چرخد. قاب چرخان این امکان را به غواص می دهد که تنها با یک نگاه به ساعت خود متوجه شود که چه مدت در زیر آب بوده است. نحوه کار به این صورت است: هنگامی که غواص وارد آب می شود، قاب را می چرخاند تا “0” با عقربه دقیقه شمار هم ردیف شود. بعد از آن، عقربه دقیقه به علامت روی قاب نشان می دهد که نشان می دهد او چه مدت در آب بوده است.

بند: فلزی و معمولاً طولانی تر از بند ساعت های دیگر، زیرا در ابتدا برای قرار گرفتن در اطراف تجهیزات غواصی حجیم طراحی شده بود.

Complications: به طور معمول فقط تاریخ.

زمان استفاده: در حالی که ساعت غواصی برای استفاده در زیر آب طراحی شده است، بدنه و بند تمام فلزی آن، به علاوه میراث نمادین آن، آن را به ساعت مچی مناسبی برای پوشیدن همه کاره روزمره تبدیل کرده است. می‌توانید آن را با لباس‌های ورزشی، لباس‌های غیررسمی، لباس‌های رسمی تجاری و لباس‌های رسمی تجاری خود بپوشید. و اگر نشانه‌های سبک خود را از جیمز باند بگیرید، حتی می‌توانید با پوشیدن یک ساعت غواصی با لباس‌های تاکسی نیز از خود دور شوید.

مثال ها:

  • ساعت غواصی سیکو
  • مدرس شهروند
  • استاینهارت اوشن وان

ساعت خلبانی

تاریخچه/شجره/شخصیت: ساعت های مچی بخشی از هوانوردی از زمان پیدایش آن بوده است. در واقع، یکی از اولین ساعت‌های مچی مردانه برای یک دوست خلبان لویی کارتیه در سال 1904 (ساعت نمادین سانتوس) ساخته شد.

در دهه‌های پس از آن، ساعت‌سازان بر اساس آن طرح اولیه ساخته شدند تا زمان‌سنجی را برای خلبانانی که به سمت آن سوی آبی وحشی حرکت می‌کنند، آسان کنند، به ویژه با اضافه شدن یک کرنوگراف. در دهه 1930، شرکت سوئیسی بریتلینگ برای هواپیماهای نیروی هوایی سلطنتی کرنوگراف‌های داخلی ساخت تا خلبانان بتوانند سرعت، مسافت طی شده و مصرف سوخت آنها را تعیین کنند. در دهه 1940، آنها تصمیم گرفتند کرنوگراف خود را روی یک ساعت مچی قرار دهند – Breitling Chronomat و همچنین قالبی برای ساعت های هوانوردی آینده ایجاد کردند.

ویژگی‌های اثر: برخلاف دیگر مدل‌های ساعت مردانه، ساعت خلبانی استایل محکم و متمایزی ندارد. ویژگی‌های ساعت‌هایی که به‌عنوان «ساعت‌های هوانوردی» به بازار عرضه می‌شوند، می‌تواند بسیار متفاوت باشد. همانطور که گفته شد، ویژگی های زیر بیشتر در این نوع ساعت ها رایج است:

سایز: متوسط تا بزرگ.

صورت: ساعت‌های خلبانی برای خواندن آسان، حتی در کابین تاریک طراحی شده‌اند، صفحه‌ای بزرگ با اعداد تمیز و خوانا و عقربه‌های روشن دارند. برای سهولت در خواندن زمان، صفحه معمولا مشکی با شماره گذاری سفید است.

بند: اغلب، اگرچه نه همیشه، از چرم ساخته شده است. طولانی‌تر از حد متوسط، زیرا این بند در ابتدا برای قرار گرفتن در اطراف سرآستین کت پرواز خلبان طراحی شده بود.

Complications: تاریخ و گاهی کرنوگراف.

چه زمانی بپوشیم: اندازه و ظاهر معمولی ساعت‌های خلبانی، آن‌ها را برای میهمانی‌های غیررسمی‌تر مناسب می‌سازد، اما نه برای کراوات مشکی و لباس‌های تجاری رسمی.

مثال ها:

  • بریتلینگ نایورر
  • سیتیزن هاوک Navihawk
  • ساعت های وینگمن
  • لاکو نوع A
  • بل و راس جنگ جهانی اول-92 نظامی

موارد زیر در هنگام خرید ساعت مچی در نظر داشته باشید:

  1. به روز بودن ساعت. بهتر است ساعتی انتخاب کنید که به زودی قدیمی نشود.
  2. ساعت های مچی با فرم استاندارد میتواند انتخاب بهتری برا استفاده طولانی مدت باشد.
  3. برای خرید ساعتی با کیفیت به سراغ برندهای با سابقه و شناخته شده بروید.
  4. جنس شیشه ساعت نیز از ویژگی های مهم انتخاب ساعت باشد.
  5. مصرف کم انرژی نیز از نکات قابل اهمیت در خرید ساعت به شمار میرود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا