اجتماعی

بررسی سیستم آموزشی ۶۰ کشور جهان

باسوادترین کشورهای جهان کدامند؟

آمار باسوادی در جهان

همه ما حق تحصیل و حق دسترسی به مدرسه را مسلم می دانیم؛ حالا یک نظرسنجی درباره آموزش در مدارس می‌گوید، 68 درصد از کودکان برای تحصیل در مقطع ابتدایی به مدرسه می‌روند، اما در این میان 60 درصد معتقد هستند که در مدرسه به اندازه کافی یاد نمی‌گیرند.

به نقل از پروژه ایران، از میان 195 کشور جهان،‌ 60 کشور در زمینه آموزش رتبه بالاتری دارند و رتبه‌بندی کشورهایی که بیشترین افراد تحصیل‌کرده را دارند، نشان می‌دهد که برخی از کشورها سیستم آموزشی منحصر به فردی دارند.

در زیر با بررسی سیستم‌ آموزشی ۶۰ کشور دنیا رتبه این کشورها در زمینه آموزش مشخ شده است.

60 ـ سریلانکا:

دانش‌آموزان این کشور فقط باید تا 14 سالگی در مدرسه بمانند.

جمعیت: 21.89 میلیون نفر

شاخص تحصیلات: 0.75

میزان باسوادی: 92.61%

پیشرفت تحصیلی: 0%

جمعیت 21 میلیون نفری سریلانکا نشان می‌دهد که افراد زیادی در این کشور نیاز به آموزش دارند و شاخص تحصیلی 0.75 است که از آن به عنوان شاخص توسعه انسانی یاد می‌گیرد.

تحصیل در سریلانکا فقط تا 14 سالگی اجباری است و پس از آن افراد انتخاب می‌کنند که ادامه تحصیل دهند و یا برای خود شغلی انتخاب کنند.

59 ـ آلبانی:‌

دانش‌آموزان این کشور برای پیشرفت تحصیلی شرط نمره دارند.

جمعیت: 2.83 میلیون نفر

شاخص تحصیلات: 0.75

میزان سواد: 97.55%

پیشرفت تحصیلی: 5.32٪

تحصیل در آلبانی حداقل تا 16 سالگی اجباری است و افراد باید در همین مقطع نیز چندین بار در امتحانات شرکت و نقره قبولی کسب کنند.

تخمین زده می‌شود که 5 هزار مدرسه برای 2.83 میلیون جمعیت در کشور آلبانی وجود دارد و آموزش در این کشور به سه مرحله تقسیم می‌شود. آموزش ابتدایی تا کلاس نهم ادامه دارد و دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل باید امتحان بدهند و این آزمون برای پایان کلاس دوازدهم نیز تکرار می‌شود.

58 ـ فیجی:

مدرسه رفتن در فیجی برای 8 سال اول تحصیل رایگان و اجباری است.

جمعیت: 938057

شاخص آموزش: 0.76

میزان باسوادی: 93.7%

پیشرفت مدرسه: ـ

با وجود اینکه شاخص آموزش در فیجی 0.76 اما پنجاه و هشتمین کشور با سواد جهان محسوب می‌شود. مدارس این کشور اغلب توسط دولت، گروه‌های مذهبی و یا استانداری اداره می‌شوند و بسیاری از مدارس در دوره ابتدایی بر مواردی مانند کشاورزی، نجاری، فلزکاری یا اقتصاد خانه تمرکز دارند. با این حال وزارت آموزش و پرورش این کشور سخت تلاش کرده است تا آموزش را برای توده‌ها مقرون به صرفه‌تر کند و ظاهراً هم نتیجه داده است.

57 ـ اوروگوئه:

معلمی یک حرفه بسیار مورد احترام در سراسر کشور اوروگوئه است.

جمعیت: 3.42 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.77

میزان باسوادی: 98.44%

پیشرفت تحصیلی: 6.8٪

با اینکه مهد کودک در اروگوئه برای سه سال اول زندگی کودکان در دسترس است اما آموزش در این کشور اجباری نیست تا زمانی که کودک چهار ساله شود. در این کشور دانش‌آموزان تا 17 سالگی تحصیل می‌کنند و با این سیستم آموزشی اروگوئه بالاترین نرخ باسوادی را در بین کشورهای آمریکای جنوبی دارد.

در حقیقت، اروگوئه علاوه بر این که 57 اُمین کشور تحصیلکرده در جهان است، از نظر رتبه باسوادی نیز در رتبه 58 قرار دارد. معلمی در اینجا لزوماً سخت نیست؛ زیرا این حرفه در اوروگوئه بسیار مورد احترام است و اغلب دستمزد بسیار خوبی دارد.

56 ـ‌ رومانی:

طی سال‌های اخیر نرخ تحصیل اجباری در این کشور رو به افزایش است.

جمعیت: 19.89 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.77

میزان باسوادی: 98.76%

پیشرفت تحصیلی: 9.68٪

از سال 1980 سیستم آموزشی کشور رومانی دستخوش تغییرات فراوانی شد. اکنون آموزش در این کشور رایگان است و دانش‌آموزان باید حداقل تا سن 18 یا 19 سالگی در مدرسه بمانند.

در سال 1996، حدود 30 هزار مدرسه در سراسر رومانی وجود داشت. طی سال‌های اخیررومانی مدارس خود را تجهیز کرد و شاهد صعود کشورش به 56اُمین کشور تحصیل‌کرده جهان بوده است.

55 ـ پرتغال:

وجود نرخ موفقیت بالا در مقطع دبیرستان باعث می‌شود که این کشور در رتبه‌های بالاتری قرار بگیرد.

جمعیت: 10.25 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.77

میزان باسوادی: 95.43%

پیشرفت تحصیلی: 27.51٪

شاخص آموزش در پرتغال این کشور را در رتبه 55 لیست تحصیل‌کرده‌ترین کشورهای جهان قرار می‌دهد. با این حال تعداد دانش‌آموزانی که به نتایج یادگیری پیشرفته دست می‌یابند ، پرتغال را در رتبه 19 در جهان قرار می‌دهد. مانند بسیاری از کشورهای دیگر، تحصیل در پرتغال نیز رایگان است.

هنگامی که فردی تحصیلات خود را به پایان رساند، می‌تواند دو شکل آموزش عالی را برای خودش انتخاب کند: اولی دانشگاه داشت و دومی «پلی‌تکنیک» که سیستمی است که بر مهارت‌های شغلی و عملی بیشتر تمرکز دارد.

54 ـ گراندا:

برداشت سالانه در این کشور تأثیر زیادی بر تعداد دانش‌آموزان در مدرسه دارد.

جمعیت: 126183

شاخص آموزش: 0.77

میزان سواد: 96%

پیشرفت مدرسه: ـ

هر ملتی روش زندگی خود را دارد و به نظر می رسد، تعداد مزارع در سراسر گرانادا واقعاً بر سیستم آموزش و تحصیل تأثیر می‌گذارد. این کشور در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر جمعیت نسبتاً پایینی دارد و با تنها 126183 نفر در رتبه 54 این فهرست نقش دارد.

گرانادا نرخ ثبت نام فوق‌العاده بالایی در مدرسه دارد و دانش‌آموزان اجازه دارند در سن 14 سالگی از مدرسه خارج شوند. با این حال میزان فقر در سراسر جزیره، امکانات ضعیف مدارس و حضور دانش‌آموزان برای کمک به خانواده‌هایشان در برداشت محصول به این معنی است که نرخ غیبت در میان کودکان دبستانی ۷ درصد است.

53 ـ‌ بحرین:

دختران بسیار بیشتر از پسران در بحرین ترک تحصیل می‌کنند.

جمعیت: 1.49 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.77

میزان باسوادی: 95.72%

پیشرفت تحصیلی: 6.89٪

آیا می‌دانستید که بحرین دارای قدیمی‌ترین سیستم آموزش عمومی در بین کشورهای شبه جزیره عربستان است؟ این سیستم در سال 1932 زمانی که فقط دو مدرسه برای پسران وجود داشت، راه‌اندازی شد. از آنجا، دولت شروع به افتتاح مدارس جداگانه برای دختران و فرصت‌هایی برای پیشبرد یادگیری افراد در سراسر کشور در قرن بیستم کرد.

تحصیل در بحرین رایگان است اما هنوز مدارس خصوصی وجود دارد و فقط در سال‌های اخیر اجباری شده است. فقط 40 درصد از دانش‌آموزان دبستانی به مرحله بعدی می‌رسند و احتمال ترک تحصیل دختران بسیار بیشتر از پسران است. با این حال، دولت در تلاش است تا این اعداد را تغییر دهد.

52 ـ تونگا:

موقعیت مکانی و وضعیت مالی به شدت بر تحصیل افراد در تونگا تأثیر می‌گذارد.

جمعیت: 107773

شاخص آموزش: 0.78

نرخ سواد: ـ

پیشرفت مدرسه: ـ

این کشور به دلیل داشتن شاخص تحصیلی 0.78، پنجاه و دومین کشور با تحصیلات عالی در جهان است. این کشور همچنین دارای نرخ بالای ثبت نام است اما 2 درصد از کودکان یا توانایی پرداخت هزینه تحصیل را ندارند یا در مناطق دور افتاده زندگی می‌کنند.

همچنین تخمین زده می‌شود که فقط 95 مدرسه ابتدایی در سراسر تونگا وجود دارد اما وقتی بدانید کمتر از 108 هزار نفر در این کشور زندگی می‌کنند، ممکن است کمی تعجب‌آورتر باشد. با بالا رفتن از نردبان آموزش، تعداد مدارس با تنها 22 دبیرستان و حدود 20 موسسه آموزش عالی کاهش می یابد.

51 ـ صربستان:

تحصیلات افراد از دبستان همه به تست‌ها و نمرات بستگی دارد.

جمعیت: 7.15 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.78

میزان سواد: 98%

پیشرفت تحصیلی: 23.51٪

شاخص تحصیلات صربستان 0.78 است که آن را در رتبه 51 جهان قرار می‌دهد. رتبه باسوادی 98 درصد است و رتبه 67 در جهان را دارد. و درصد پیشرفت تحصیلی آن را در رتبه 21 در جهان قرار داده است.

تحصیل در صربستان فقط تا 15 سالگی اجباری است. در پایان دوره ابتدایی، دانش‌آموزان در آزمونی شرکت می‌کنند که امتیازات، فهرست مدارس انتخابی و نمرات قبلی‌شان مشخص می‌شود که به مدرسه حرفه‌ای، ژیمناستیک یا هنرستان بر‌وند.

50 ـ بلغارستان:

این کشور با کمبود معلم مبارزه می‌کند.

جمعیت: 6.69 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.78

میزان باسوادی: 98.39%

پیشرفت تحصیلی: 20.62%

مانند بسیاری از کشورهای دیگر، تحصیل در بلغارستان تا زمانی که فردی به سن 16 سالگی برسد، اجباری است و سیستم تحصیلی منجر به نرخ باسوادی 98.39٪ می‌شود. این در حالی است که ناآرامی‌های کشور که منجر به نرخ پایین زاد و ولد برای چندین سال شد، منجر به کاهش دانش‌آموزان و در نهایت معلمان برای مدتی شد.

مدارس خصوصی در دهه 1990 رونق گرفتند. تا سال 2002، 42 کالج و دانشگاه در سراسر بلغارستان وجود داشت که 4.9 درصد از بودجه ملی این کشور تا سال بعد صرف آموزش و پرورش می‌شد.

49 ـ‌ باربادوس:

این کشور میلیاردها دلار برای اصلاح نظام آموزشی سرمایه‌گذاری کرده است.

جمعیت: 281995

شاخص آموزش: 0.78

میزان باسوادی: 99.7%

پیشرفت مدرسه: ـ

داشتن نرخ باسوادی تقریباً 100٪ باعث شده است که باربادوس به سرعت به رتبه‌های بالاتر صعود کند؛ زیرا این کشور در حال حاضر بیست و سومین کشور با سواد در جهان است. داشتن جمعیت کمتر از بسیاری از کشورها مطمئنا به این موضوع کمک کرده است. تخمین زده می‌شود که باربادوس از سال 1966 تاکنون 15 میلیارد دلار برای آموزش هزینه کرده است.

اصلاح سیستم آموزشی، تعمیرات ساختمان‌های مدارس، اصلاح روش‌های آموزشی، آموزش بیشتر برای همه معلمان و اصلاحات در جامعه باربادوس از جمله این هزینه‌ها بوده است. به نظر می‌رسد که این سرمایه‌گذاری‌ها تاکنون به خوبی جواب داده است؛ حتی اگر دانش‌آموزان در سن 16 سالگی مدرسه را ترک کنند.

48 ـ عربستان صعودی:

اینجا معلمان مورد انتقاد گرفته‌اند.

جمعیت: 34.95 میلیون نفر

شاخص تحصیلات: 0.79

میزان باسوادی: 94.84%

پیشرفت تحصیلی: 1.64٪

تحصیل در عربستان سعودی ازآن چیزی که بسیاری از مردم تصور می‌کنند، مهم‌تر است. متوسط ​​هزینه هر کشور برای آموزش 4.6 درصد از بودجه یک کشور است. عربستان سعودی؟ تقریباً دو برابر هزینه می‌کند. این هزینه منجر به کسب شاخص آموزش 0.79 و کسب رتبه چهل و هشتم شده است.

در دهه‌های 80 و 90 آموزش‌وپرورش در عربستان سعودی به دلیل داشتن معلمان ضعیف و نرخ پایین ماندگاری به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

47 ـ‌ ایتالیا:

در حالی که برخی از دانشگاه‌های ایتالیا از بهترین‌های جهان هستند اما هنوز جای پیشرفت وجود دارد.

جمعیت: 58.87 میلیون نفر

شاخص تحصیلات: 0.79

میزان باسوادی: 99.02%

پیشرفت تحصیلی: 15.48٪

داشتن سیستم آموزشی دولتی و خصوصی باعث شده است که ایتالیا به 47 اُمین کشور تحصیل‌کرده جهان تبدیل شود اما این همه ماجرا نیست. این کشور آموزش رایگان ارائه می‌دهد و تحصیل برای افراد تا 16 سال اجباری است. با این حال، به نظر می رسد که همه چیز بین مدارس در مناطق شمالی و جنوبی کشور بسیار متفاوت است.

در حالی که مدارس شمالی تقریباً سطح متوسط ​دارند اما مدارس جنوبی تمایل به عقب افتادن دارند. اگرچه سوادآموزی بخش بزرگی از تحصیل در ایتالیا است اما این کشور همچنین به دلیل فقدان انضباط و غیبت در کلا‌ های درس مورد انتقاد قرار گرفته است.

46 ـ کوبا:

از اواخر دهه 50 شاهد این بودیم که زنان فرصت‌های بسیار بیشتری در تحصیل پیدا کردند.

جمعیت: 11.19 میلیون نفر

شاخص تحصیلات: 0.79

میزان سواد: 99.71%

پیشرفت تحصیلی: 27.43٪

کوبا ممکن است در رتبه 46 در فهرست کشورهای تحصیل‌کرده قرار گیرد اما از نظر میزان باسوادی 99.71٪ و پیشرفت تحصیلی 27.43٪ در رتبه بیست و یکم قرار دارد. مدرسه در اینجا از 6 تا 15 یا 16 سالگی اجباری است و همه دانش‌آموزان یونیفرم پوشیده‌اند و رنگ‌های مختلف آنها نشان‌دهنده نمراتشان است.

در سال 1959 اوضاع برای دانشجویان دختر خیلی تغییر کرد. برای سال‌ها، بیشتر زنان به عنوان خانه‌دار یا در مزرعه خانواده زندگی می‌کردند و گزینه‌های آموزشی کمی داشتند. اما حالا همه چیز تغییر کرده است و نرخ باسوادی کشور را در بین همه دانش‌آموزان و همچنین شاخص پیشرفت تحصیلی و تحصیلی برای همه 11.19 میلیون نفر از شهروندان کشور را تغییر داده است.

45 ـ‌ امارات متحده عربی:

این کشور در سال‌های اخیر با سیستم آموزشی خود یک مسیر طولانی را طی کرده است.

جمعیت: 9.51 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.8

میزان سواد: 92.99%

پیشرفت تحصیلی: 12.15٪

اگرچه امارات متحده عربی در بین 10 کشور تحصی‌لکرده برتر قرار ندارد اما در سال‌های اخیر راه طولانی را پیموده است. در واقع دولت اکنون 35 درصد از بودجه فدرال خود را به آموزش اختصاص می‌دهد و واقعاً بر بهبود نرخ سواد و فرصت های آموزشی برای زنان ساکن در سراسر کشور تمرکز می‌کند.

آموزش در امارات به چهار سطح تقسیم می‌شود و دانش‌آموزان تا 17 سالگی در مدرسه می‌مانند. افزایش آموزش معلمان به این معنی است که معلمان اکنون منابع بیشتری در اختیار دارند. به علاوه، دولت متوجه شد که کمبود زبان انگلیسی باعث ایجاد موانع اشتغال برای اتباع می‌شود؛ چیزی که از آن زمان به سیستم آموزشی در امارات متحده عربی وارد شده است.

44 ـ اوکراین:

اوکراین سال‌های زیادی را صرف کمک به دانش‌آموزان در توسعه مهارت‌های زندگی در سال‌های اولیه تحصیل می‌کند.

جمعیت: 37.74 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.8

میزان سواد: 99.76%

پیشرفت تحصیلی: 11.85٪

سن ترک تحصیل در اوکراین کمی کمتر از سایر کشورها است و افراد می‌توانند در سن 15 سالگی مدرسه را ترک کنند. با این حال، تمرکز زیادی بر ایجاد و توسعه مهارت‌هایی است که می‌تواند در طول زندگی فرد مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، چهارسال اول دبستان از شش سالگی شروع می‌شود.

در اینجا، دانش‌آموزان معمولا وقت خود را صرف یادگیری علوم و هنر از نقطه نظر عملی می‌کنند. وقتی دانش‌آموزان از طریق سیستم مدرسه کار می‌کنند، اوضاع تغییر می‌کند و بیشتر امتحانات زمانی برگزار می‌شود که افراد بین 15 تا 17 سال سن دارند. از آنجا، افراد می‌توانند یا وارد دنیای کار شوند یا برای گسترش تحصیلات خود برای دانشگاه درخواست دهند.

43 ـ مونته‌نگرو:

در این کشور آموزش بعد از دبستان به سه گزینه تقسیم می‌شود.

جمعیت: 626485

شاخص آموزش: 0.8

میزان باسوادی: 98.72%

پیشرفت تحصیلی: 5.43٪

داشتن چنین جمعیت کمی در مقایسه با کشورهای دیگر در اروپا مطمئناً در ارتقای جایگاه مونته‌نگرو در فهرست تحصیل‌کرده‌ترین کشورها کمک می‌کند. از این گذشته، این کشور دانش‌آموزان کمتری برای تحصیل دارد و در نتیجه شاخص کل تحصیلی 0.8 است. در مونته نگرو، آموزش ابتدایی 9 سال طول می کشد.

در واقع سه نوع مدرسه متوسطه در مونه‌نگرو وجود دارد: یا یک سالن ورزشی که چهار سال طول می‌کشد و معمولاً فرد محصل را برای کالج آماده می‌کند یا یک مدرسه حرفه‌ای که یک دوره چهار ساله است و سوم مدارس حرفه‌ای هستند که سه سال طول می‌کشد و تمرکز محدودی دارد.

42 ـ لوکزامبورگ:

لوکزامبورگ تاکید زیادی بر تحصیل در دانشگاه دارد.

جمعیت: 654768

شاخص آموزش: 0.81

میزان سواد: 100%

پیشرفت تحصیلی: 19.55٪

وقتی نوبت به نرخ باسوادی در لوکزامبورگ می رسد، شکست دادن عددی مانند 100٪ دشوار است. این بدان معناست که همه افراد 15 سال یا بیشتر در کشور می توانند تا حدی بخوانند و بنویسند. این یک آمار چشمگیر است و مطمئناً به جایگاه 42 آنها در لیست تحصیل‌کرده‌ترین کشورها کمک می‌کند.

اکثر مدارس اینجا کاملا رایگان هستند و توسط ایالت اداره می‌شوند و مردم در لوکزامبورگ باید حداقل تا سن 16 سالگی در مدرسه بمانند. با این حال تأکید زیادی بر آموزش عالی در سراسر کشور شده است.

41 ـ کرواسی:

تحصیل در سراسر کشور کرواسی عمدتا رایگان است، از جمله دوره‌های دانشگاهی!

جمعیت: 4.02 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.81

میزان باسوادی: 99.27%

پیشرفت تحصیلی: 13.31٪

یکی از چیزهای باورنکردنی در مورد سیستم آموزشی در کرواسی این است که اکثر مدارس ابتدایی و متوسطه رایگان هستند؛ زیرا توسط دولت حمایت می‌شوند اما این تمام ماجرا نیست. بسیاری از آموزش‌های عالی نیز در این کشور رایگان است، زیرا دولت بودجه دانشگاه‌های دولتی را تامین می‌کند؛ به این معنی که آنها می‌توانند ثبت نام رایگان را بسته به نمرات قبلی افراد ارائه دهند.

40 ـ شیلی:

در شیلی کمک‌های زیادی برای کسانی که به دنبال کار یا ادامه تحصیل هستند، در دسترس است.

جمعیت: 19.63 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.81

میزان باسوادی: 96.63%

پیشرفت مدرسه: 6.05٪

اوضاع در شیلی در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر جهان، در سال تحصیلی بسیار متفاوت است. سال تحصیلی شیلی از فوریه یا مارس شروع می‌شود و تا ژوئیه تا تعطیلات زمستانی ادامه دارد. از آنجا مدرسه تا نوامبر یا دسامبر ادامه دارد که با تعطیلات تابستانی کشور به پایان می‌رسد.

تحصیلات عالی از طریق بورسیه‌ها و برنامه‌های دولتی به دانشجویان ارائه می‌شود. حتی قبل از کالج، دوره‌هایی برای آموزش مهارت‌های عملی به کسانی که به دنبال کار هستند به جای ادامه تحصیل در مدرسه وجود دارد.

39 ـ‌ مجارستان:

در مجارستان نمرات افراد تعیین می‌کند که در کجا به تحصیل خود ادامه دهند.

جمعیت: 10.16 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.82

میزان باسوادی: 99.38%

پیشرفت تحصیلی: 29.4٪

سن ترک تحصیل 16 سالگی در مجارستان، آن را شبیه به بسیاری از جاهای دیگر در جهان می‌کند. با این حال، دانش‌آموزان باید مهدکودک را از سه سالگی شروع کنند، به این معنی که کشور یکی از طولانی‌ترین دوره‌های مدرسه اجباری را ارائه می‌کند. به طرز شگفت انگیزی، مجارستان هنوز 29.4 درصد پیشرفت تحصیلی دارد و کسانی که به تحصیلات عالی می‌روند.

مجارستان عمدتاً دوره‌های دانشگاهی رایگان با 67 کالج و دانشگاه در سراسر کشور ارائه می‌دهد. بعلاوه، مدارس قبلی پس از اتمام دوره ابتدایی، بسته به نمرات دانش‌آموز و اینکه دانش‌آموز «تیزهوش» تلقی می‌شوند یا نه، به سه سطح علمی مختلف تقسیم می‌شوند.

38 ـ فرانسه:

برخی از موضوعات در کشور در سال‌های اخیر رو به کاهش بوده است.

جمعیت: 64.76 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.82

میزان سواد: 99%

پیشرفت تحصیلی: 15.8٪

مانند بسیاری از کشورهای دیگر، برای هر دو والدین معمول است که در فرانسه کار کنند. به همین دلیل میانگین سنی که افراد در آنجا به مدرسه می‌روند تنها دو سال است. با این حال، آنها تا شش سالگی مدرسه ابتدایی را شروع نمی‌کنند و از سال 2022، پیش‌دبستانی جزء اجباری زندگی در فرانسه از سه سالگی است.

دو سال اول مدرسه فرانسوی همه چیز در مورد یادگیری نحوه دانش‌آموز بودن و مهارت‌هایی است که آنها در کلاس درس نیاز دارند. این با گذشت سالها تغییر می‌کند و دانش‌آموزان مهارت‌ها و موضوعات اساسی را یاد می‌گیرند. رتبه‌بندی این کشور در علوم، ریاضیات و سواد در طول سال‌ها رو به کاهش بوده است و در نتیجه در جایگاه سی و هشتم قرار گرفته است.

37 ـ روسیه:

داشتن جمعیت زیاد مانع از آموزش بیشتر مردم این کشور نشده است.

جمعیت: 144.44 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.83

میزان باسوادی: 99.7%

پیشرفت مدرسه: ـ

از سال 2009 برای مردم روسیه اجباری است که 9 سال را در مدرسه بگذرانند و دانش‌آموزان در سن شش یا هفت سالگی به مدرسه بپیوندند. با این حال، اکثر دانش‌آموزان 11 سال در مدرسه می‌مانند، اما وقتی نوبت به دانشگاه می‌رسد، اوضاع تغییر می‌کند. در اکثر کشورها، نمرات گذشته افراد تعیین‌کننده پذیرش یا عدم پذیرش آنها است.

با این حال، اکثر کالج‌ها در روسیه آزمون‌های مخصوص به خود را دارند که افراد باید قبل از پذیرش آن‌ها را بگذرانند.

36 ـ ‌اسپانیا:

این کشور در تلاش است تا سیستم آموزشی خود را برای مقابله با بیکاری بهبود بخشد.

جمعیت: 47.52 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.83

میزان باسوادی: 98.11%

پیشرفت تحصیلی: 16.14%

از 3 تا 16 سالگی، رفتن به مدرسه برای افراد در اسپانیا اجباری است و آموزش برای همه کودکان رایگان است. در اینجا، دانش‌آموزان سال‌های تحصیلی خود را به دو مرحله تقسیم می‌کنند: Primaria – شش تا 12 سال – و Secundaria – 12 تا 16 سال.

35 ـ اسلواکی:

روزگاری شنبه مدرسه رفتن در این کشور اجباری بود

جمعیت: 5.8 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.83

میزان سواد: 99.6%

پیشرفت تحصیلی: 15.9٪

اسلواکی به عنوان سی و پنجمین کشور تحصیلکرده جهان است. در حالی که اسلواکی با 15.9 درصد در فهرست درصد پیشرفت تحصیلی در رتبه 46 قرار دارد اما در واقع از نظر میزان باسوادی با مجموع 99.6 درصد، 25مین درصد در جهان است.

اینجا دانش‌آموزان باید 10 سال آموزش اجباری را بگذرانند اما روزگاری شرایط برای دانش‌آموزان طولانی‌تر بود. قبل از دهه 1980، دانش آموزان مجبور بودند، شنبه نیز به مدرسه بروند اما از آن زمان لغو شده است.

34 ـ مالت:

تقریبا یک سوم دانش‌آموزان در مدارس خصوصی کلیسا در سراسر کشور شرکت می‌کنند.

جمعیت: 535064

شاخص آموزش: 0.83%

میزان باسوادی: 94.07

پیشرفت تحصیلی: 19.25٪

حتی اگر مدارس توسط بخش خصوصی، ایالت یا کلیسا اداره می‌شوند، دولت سیستم آموزشی مالت را کنترل می‌کند. دلت مالت اطمینان حاصل می کند که آموزش برای همه در دسترس است.

مدرسه در مالت برای افراد تا 16 سال اجباری است. سپس با یک آزمون محل تحصیل یک نفر برای سالهای آخر مدرسه تعیین می‌شود؛ چیزی که در ۱۸ سالگی تکرار می شود تا تصمیم گرفته شود که کسی کجا به دانشگاه برود.

33 ـ‌ لیختن‌اشتاین:

داشتن جمعیت کم به این معنی است که دبیرستان های کمی در اینجا وجود دارد.

جمعیت: 39584

شاخص آموزش: 0.83

میزان سواد: 100%

پیشرفت تحصیلی: 32.06٪

داشتن رتبه سواد 100 درصد، لیختن اشتاین را در صدر فهرست از این نظر قرار می‌دهد اما این همه ماجرا نیست. داشتن پیشرفت تحصیلی 32.06 درصد به این معنی است که این کشور تقریباً در بین ده کشور برتر قرار می‌گیرد و لیختن‌اشتاین دارای شاخص آموزش 0.83 و رتبه سی و سوم در لیست تحصیل‌کرده‌ترین کشورها است.

32 ـ قبرس:

والدین برای آموزش فرزندان خود دو گزینه دارند.

جمعیت: 1.26 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.83

میزان سواد: 99.06%

پیشرفت تحصیلی: 25.02%

سن ترک تحصیل در قبرس 15 سال است. با این حال والدین درباره تحصیل فرزندان خود دو راه متفاوت برای انتخاب دارند. از طرف دیگر مدارس دولتی یا خصوصی برای تحصیل در دسترس‌اند.

31 ـ قزاقستان:

معلمان اینجا مدت‌هاست از دستمزد کم خود ناراضی‌اند

جمعیت: 19.61 میلیون نفر

شاخص تحصیلات: 0.84

میزان سواد: 99.79%

پیشرفت تحصیلی: 32.64٪

مدارس ابتدایی در قزاقستان معمولاً برای دانش‌آموزان کمی دیرتر شروع می‌شود؛ اکثر آنها از هفت سالگی و برخی از هشت سالگی تحصیل را شروع می‌کنند. اگرچه این کشور مهدکودک هم دارد اما تعدادشان چندان زیاد نیست.

قزاقستان همچنین متهم شده است که به معلمان مدارس ابتدایی و متوسطه خود دستمزد بسیار پایینی می‌دهد تا جایی که بیش از 30 هزار معلم در سال 1993 برای یافتن مشاغلی با درآمد بهتر از شغل خود خارج شدند؛ هرچند که امروزه شرایط رو به بهبود است.

30 ـ بلاروس:

اینجا همه باید مدرک فارغ‌التحصیلی داشته باشند.

جمعیت: 9.5 میلیون نفر

شاخص تحصیلات: 0.84

میزان باسوادی: 99.72%

پیشرفت مدرسه: ـ

وقتی صحبت از تحصیل در بلاروس به میان می‌آید، دانش‌آموزان دو گزینه دارند: رفتن به مدرسه خصوصی یا رفتن به یکی از مدارس دولتی با بودجه دولتی. حتی با نرخ باسوادی 99.72 درصد، بلاروس از این نظر در رتبه 19 جهان قرار دارد!

مدرسه ابتدایی در اینجا معمولاً از شش سالگی شروع می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند در سن 15 سالگی آن را ترک کنند. تنها در این صورت است که افراد می‌توانند برای تحصیلات عالی درخواست دهند و در سه آزمون ورودی شرکت کنند اما این این آزمون‌ها هزینه دارد.

29 ـ ژاپن:

معلمان ژاپن اغلب در موضوعات تدریس خود بسیار متخصص هستند.

جمعیت: 123.29 میلیون نفر

شاخص تحصیلات: 0.85

میزان سواد: 99%

پیشرفت تحصیلی: 58.01٪

تثبیت رتبه ششم تحصیل‌کرده‌ترین کشورهای جهان، برای کشوری نیست جز ژاپن! عنوانی که وقتی بدانید ۱۲۳.۲۹ میلیون نفر در سراسر کشور زندگی می‌کنند، بسیار چشمگیرتر می‌شود. یکی از ارقامی که اینجا برجسته است، پیشرفت تحصیلی 58.01٪ است که ژاپن در جایگاه پنجم قرار دارد.

آموزش اجباری در ژاپن در کلاس نهم به پایان می رسد و فقط کمتر از 2٪ ترک تحصیل می‌کنند. معلمان ژاپن اغلب در موضوعات تدریس خود بسیار متخصص هستند.

28 ـ یونان:

آموزش برای دانش‌آموزان در سراسر کشور بسیار مهم است.

جمعیت: 10.34 میلیون نفر

شاخص تحصیلات: 0.85

میزان سواد: 95.29%

پیشرفت تحصیلی: 11.52%

یونان همه فاکتورهای آموزش را بسیار جدی می گیرد. اینجا از تلفن همراه در هر جایی در محوطه مدرسه غیر قانونی است و دانش‌آموزان نمی‌توانند از فناوری ضبط، مانند ساعت‌های هوشمند استفاده کنند. بیشتر دانش آموزان همچنین برای ادامه تحصیل در کلاس‌های خصوصی یا معلمان خصوصی ثبت‌نام می‌کنند.

27 ـ‌ پالائو:

کشوری که کوچک بودنش مانع پیشرفت در آموزش نشده است.

جمعیت: 18058

شاخص آموزش: 0.86

میزان باسوادی: 99.52%

پیشرفت مدرسه: ـ

جزیره کوچک پالائو در سواحل فیلیپین و پاپوآ گینه نو واقع شده است اما تعداد افراد مطمئناً مانع تحصیل مردم نمی‌شود. به هر حال، پالائو بیست و هفتمین کشور تحصیل کرده جهان است و این کشور سیستم درجه بندی ایالات متحده را پذیرفته است.

دانش‌آموزان پالائو از شش سالگی مدرسه را شروع می‌کنند و در 16 سالگی می‌توانند، مدرسه را ترک کنند اما این شانس وجود دارد که تا 19 سالگی در آموزش متوسطه بمانند.

26ـ گرجستان:

زمانی اینجا کسی به مدرسه نمی‌رفت.

جمعیت: 3.73 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.86

میزان سواد: 99.76%

پیشرفت تحصیلی: 9.16٪

یکی از مواردی که در مورد سیستم آموزشی گرجستان برجسته است، این است که در تعطیلات هم می‌توان با صلاح‌دید مدیر مدرسه، تحصیل کرد. درست است؛ آنها حتی می‌توانند اجازه دهند، مدرسه در زمان برداشت محصول بسته شود تا دانش‌آموزان بتوانند به خانواده‌های خود در خانه کمک کنند.

اکنون، این کشور دارای نرخ باسوادی فوق‌العاده بالایی است و شاخص تحصیلی 0.86 است.

25ـ آرژانتین:

هزینه آموزش در آرژانتین تا حد زیادی برای جلوگیری از تجاری‌سازی مدارس پرداخت می‌شود.

جمعیت: 45.77 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.86

میزان سواد: 98.09%

پیشرفت تحصیلی: 2.09٪

با وجود اینکه آرژانتین دارای مدارس خصوصی نیز هست، راه‌های زیادی وجود دارد که دولت می‌تواند هزینه‌ها را به صورت یارانه پرداخت کند؛ چرا؟ دولت می‌خواهد فرصت‌های برابر برای دانش‌آموزان ایجاد کند و معتقد نیست که آموزش باید تجاری شود یا فقط برای کسانی در دسترس باشد که برای پوشش هزینه‌ها پول دارند. این روش به طرز شگفت انگیزی، فوق العاده خوب کار می‌کند.

24 ـ لهستان:

22 سال در مدرسه!

جمعیت: 41.03 میلیون نفر

شاخص تحصیلات: 0.87

میزان سواد: 99.79%

پیشرفت تحصیلی: 26.83٪

بچه‌ها در لهستان می‌توانند به مهدکودک بروند اما رفتن به مدرسه تا زمانی که فردی هفت ساله شود، اجباری نیست. اگر دانش‌آموزان به مدرسه پیش دبستانی بروند، معمولاً روزهای خود را صرف یادگیری نحوه رفتار در مدرسه و چیزهایی می‌کنند که می‌توانند از سیستم آموزشی انتظار داشته باشند. در لهستان تحصیلات اجباری تا زمانی که فردی به سن 18 سالگی برسد، ادامه دارد.

وزارت آموزش و پرورش لهستان اولین وزارت آموزش روی کره زمین بود و این کشور مدت هاست که به دلیل پیشرفت در سواد، علوم و ریاضیات مورد ستایش قرار گرفته است. لهستان 22 سال تحصیل مداوم و بدون وقفه ارائه می‌کند.

23 ـ اتریش:

جمعیت: 8.96 میلیون نفر

شاخص تحصیلات: 0.87

میزان سواد: 98%

پیشرفت تحصیلی: 23.35٪

دانش‌آموزان در اتریش باید 9 سال در آموزش اجباری شرکت کنند. با این حال، همه چیز در اینجا بسیار متنوع تر از انواع آموزش است که بسیاری از ما در جاهای دیگر جهان به آن عادت کرده‌ایم.

با این حال، در طول سال‌ها بحث هایی در مورد آموزش در اتریش وجود داشته است. احزاب مخالف اغلب چیزهای کاملاً متفاوتی از سیستم مدرسه می‌خواهند که می‌تواند منجر به درگیری‌هایی در طول مسیر شود اما به نظر نمی‌رسد که اتریش را عقب نگه داشته باشد.

22 ـ لتونی:

یادگیری به دو زبان در سراسر کشور رایج است.

جمعیت: 1.83 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.88

میزان سواد: 99.89%

پیشرفت تحصیلی: 16.04%

وقتی نوبت به دویدن‌های طولانی در مدرسه می رسد، مطمئناً لتونی رتبه‌اش درآن بالاست. این کشور دو سال پیش دبستانی دارد که از پنج سالگی شروع می شود و 9 سال دیگر آموزش که معمولاً زمانی که فردی 15 یا 16 ساله است، به پایان می رسد.

یکی از نکات مهم در مورد مدارس لتونی این است که بیشتر آنها به دو زبان تدریس می‌شوند که معمولاً 60 درصد لتونی و 40 درصد زبان اقلیت هستند. این موضوع تا حدودی به تعداد دانشجویان خارجی که در لتونی ثبت نام کرده‌اند، بستگی دارد.

21 ـ رژیم صهیونیستی:

داشتن تحصیلات برای اکثر شهروندان بسیار مهم است.

جمعیت: 9.17 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.88

میزان باسوادی: 97.1%

پیشرفت تحصیلی: 29.19٪

یکی از چیزهایی که بسیاری از مردم در مورد رژیم صهیونیستی نمی‌دانند، این است که چقدر آموزش ارزش زیادی دارد. از این گذشته، برای سال‌های متمادی این باور وجود داشت که داشتن تحصیلات عالی راهی برای دستیابی به سبک زندگی بهتر و عضویت بیشتر در جامعه است.

20 ـ هنگ‌کنگ:

تحصیلات عالی آرزویی است که بسیاری در اینجا به اشتراک می‌گذارند.

جمعیت: 7.49 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.88

میزان باسوادی: 93.5%

پیشرفت تحصیلی: 66.66٪

اگرچه تحصیل در سراسر هنگ‌کنگ رایگان است اما والدین در صورتی که بخواهند، فرزندانشان دوره پیش‌دبستانی را شروع کنند باید هزینه بپردازند. همچنین کوپن‌هایی از طرف دولت برای والدین وجود دارد که می‌تواند به والدین کمک کند، قبل از شش سالگی بچه‌ها را در مدرسه ثبت نام کنند.

19 ـ استونی:

جایی که به بچه‌ها یاد می‌دهد، خودشان باشند.

جمعیت: 1.32 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.88

میزان سواد: 99.82%

پیشرفت تحصیلی: 27.97٪

تحصیل در استونی اتفاق جدیدی نیست. در واقع، از قرن سیزدهم یا چهاردهم با افتتاح اولین دانشگاه در سال 1632 وجود داشته است. در مدارس استونی دانش‌آموزان باید فوراً شخصیت و منحصربه‌فرد بودن خود را نشان ‌دهند؛ زیرا این دو عامل مهم در مورد پیش‌دبستانی‌های کشور هستند.

18 ـ کانادا:

این کشور از دیرباز به خاطر کالج‌ها و دانشگاه‌هایش مورد ستایش قرار گرفته است.

جمعیت: 38.86 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.89

میزان سواد: 99%

پیشرفت تحصیلی: 20.56٪

با وجود اینکه کانادا دومین کشور بزرگ جهان است اما عمدتاً خالی از سکنه است؛ به همین دلیل است که تنها 38.86 میلیون نفر جمعیت دارد. این ملت از دیرباز به عنوان یکی از کشورهای با تحصیلات عالی و به ویژه با داشتن دانشگاه‌های مشهور مورد ستایش قرار گرفته است. با این حال از نظر شاخص آموزش در سال 2023 در رتبه هفدهم قرار دارد.

17 ـ سوییس:

هر کانتون مسئول سیستم آموزشی خود است.

جمعیت: 8.8 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.9

میزان سواد: 99%

پیشرفت تحصیلی: 31.93٪

وقتی نوبت به سیستم اداره مدارس می‌رسد، سوئیس ممکن است یکی از منحصر به فردترین‌ها را در جهان داشته باشد. سیستم آموزشی هر مدرسه تا حد زیادی توسط هر کانتون کنترل می شود. با این حال، اکثر مدارس ابتدایی بیان می‌کنند که دانش آموزان باید تا شش سالگی ثبت نام کنند.

16 ـ لیتوانی:

دانش‌آموزان معمولاً برای فعالیت‌های فوق برنامه در سراسر کشور هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

جمعیت: 2.71 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.9

میزان سواد: 99.82%

کشوری لیتوانی در سال 2023 در رتبه 16 تحصیل‌کرده‌ترین کشورها قرار گرفته است. این کشور دارای جمعیت کمتری نسبت به بسیاری دیگر از کشورهای جهان است و در حال حاضر 2.71 میلیون نفر را در خود جای داده است، اما این امر باعث نشده لیتوانی از کسب شاخص آموزشی چشمگیر 0.9 جلوگیری کند.

در این کشور دانش‌آموزان باید پس از شروع هفت سالگی حداقل تا سن 16 سالگی در مدرسه بمانند. آموزش در سراسر لیتوانی رایگان است و بسیاری از آنها فعالیت‌های فوق برنامه رایگان به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند.

15 ـ بلژیک:

مدارس اینجا می‌توانند توسط یکی از سه سازمان اداره شوند.

جمعیت: 11.69 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.9

میزان سواد: 99%

پیشرفت تحصیلی: 27.84٪

دانستن اینکه در سنین جوانی می خواهید با زندگی خود چه کار کنید، می‌تواند سخت باشد. به همین دلیل است که بلژیک تأکید زیادی بر نوشتن و مهارت‌های ریاضی پایه برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی خود دارد و فضای زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند تا در طول سال‌ها در مورد طیف وسیع‌تری از موضوعات بیاموزند.

در اینجا، مدارس را می توان به سه گروه تقسیم‌بندی کرد. اولین گروه متعلق به جامعه هستند. دومی مدارس دولتی یارانه‌ای‌اند که در اختیار استان‌ها یا شهرداری‌ها هستند. سومین مدارس هم رایگان هستند که به کلیسای کاتولیک مرتبط هستند.

14 ـ ایالات متحده آمریکا:

مدارس خصوصی از قوانین مشابه مدارس دولتی پیروی نمی‌کنند.

جمعیت: 340.46 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.91

میزان سواد: 79%

پیشرفت مدرسه: –

سیستم آموزشی در سراسر ایالات متحده ممکن است از متنوع‌ترین سیستم‌های آموزشی باشد. به هر حال، این مدرسه از مدارس خصوصی و دولتی و همچنین افرادی که در خانه آموزش می بینند، تشکیل شده است. در سال 2013، 87 درصد از دانش‌آموزان در سن مدرسه در مدارس دولتی با بودجه دولتی ثبت نام کردند و 10 درصد در مدارس خصوصی تحصیل می‌کردند.

3 درصد باقی مانده؟ آنها در خانه درس خوانده بودند. حتی اگر بیشتر بودجه از سوی دولت های محلی و ایالتی تأمین می‌شود.

13 ـ اسلوونی:

یادگیری چندین زبان در اینجا فقط بخشی از مدرسه است!

جمعیت: 2.12 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.91

میزان سواد: 99.71%

پیشرفت تحصیلی: 20.47٪

مدارس اسلوونی در نحوه آموزش و تدریس متفاوت هستند. تا کلاس پنجم، دانش‌آموزان توسط یک معلم آموزش می‌بینند که مهارت‌های اساسی مانند خواندن، شمارش و نوشتن و همچنین زبان مادری آنها یعنی ایتالیایی، اسلوونیایی یا مجارستانی را بسته به محل، آموزش می‌دهند.

اسلوونی در حال حاضر سه دانشگاه دولتی را برای کسانی که به دنبال ادامه تحصیل هستند ارائه می‌دهد.

12 ـ هلند:

آموزش در اینجا بر نیازهای فردی متمرکز است و نه انبوه!

جمعیت: 17.62 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.91

میزان سواد: 99%

پیشرفت تحصیلی: 25.15٪

هلند کمی بیش از 43 درصد از افراد 25 تا 64 ساله با مدرک تحصیلی عالی دارد. این کشور علاوه بر داشتن یکی از تحصیلکرده‌ترین جمعیت‌ها، دارای نرخ سواد فوق‌العاده بالایی با 99 درصد است که نشان می‌دهد سیستم مدرسه تا چه اندازه به ساکنانش خدمات می‌دهد.

کاری که هلند کمی متفاوت از سایر کشورها انجام می دهد، تمرکز بر تقسیم بندی است. این بدان معناست که آموزش به پیشینه و نیازهای هر دانش آموز معطوف می‌شود.

11 ـ سوئد:

اکثر مدارس اینجا طیف وسیعی از موضوعات را به همه دانش‌آموزان آموزش می‌دهند.

جمعیت: 10.61 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.92

میزان سواد: 99%

پیشرفت تحصیلی: 17.86٪

پیش‌دبستانی در اینجا برای همه خانواده‌ها رایگان است. سپس در 6 سالگی دانش‌آموزان باید تا سن 15 یا 16 سالگی در مدرسه ثبت نام کنند. حتی با وجود اینکه برخی مدارس خصوصی در سوئد وجود دارند که به عنوان مدارس مستقل شناخته می‌شوند، اکثر مدارس در اینجا در واقع با بودجه دولتی اداره می‌شوند؛ جایی که دانش‌آموزان عمدتاً همان طیف گسترده‌ از موضوعات را آموزش می‌دهند.

10 ـ‌ سنگاپور:

نظم و انضباط اینجاست

جمعیت: 6.01 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.92

میزان باسوادی: 96.77%

پیشرفت تحصیلی: 71.37٪

اولین کشور در بین 10 کشور برتر تحصیلکرده در سراسر جهان، سنگاپور است. این کشور با جمعیتی بیش از 6 میلیون نفر، دارای شاخص آموزش چشمگیر 0.92 است. یکی از دلایل اصلی درخشش این کشور در سیستم آموزشی خود، یادگیری متمرکز کشور است.

نظم، انضباط و سخت‌کوشی دو بخش پیشرو در نظام آموزش در سراسر سنگاپور هستند که با آزمون‌های دقیق و روش‌های آموزشی به القای نظم در دانش‌آموزان در تمام سنین کمک می‌کند.

9 ـ ایرلند:

این کشور به هر نحوی که می تواند از دانش آموزان و معلمان حمایت می‌کند.

جمعیت: 5.06 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.92

میزان سواد: 99%

پیشرفت تحصیلی: 30.03٪

ایرلند از نظر سیستم آموزشی در جهان رتبه نهم را دارد و تمرکز زیادی بر رفع نیازهای هر فرد در سراسر سیستم مدرسه می‌گذارد. ایرلند به ارائه مجموعه‌ای از دوره‌ها و فرصت‌ها به دانش‌آموزان معروف است. معلمان ایرلندی تمایل زیادی به آموزش عالی دارند و اغلب در مشاغل خود از حمایت زیادی برخوردارند.

8 ـ‌ دانمارک:

شهردار مسئول نحوه عملکرد مدارس خود است.

جمعیت: 5.91 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.92

میزان سواد: 99%

پیشرفت تحصیلی: 27.51٪

سیستم آموزشی و رتبه‌بندی در دانمارک تقریباً با ایرلند مطابقت دارد؛ حتی از نظر جمعیت! با این حال، وقتی صحبت از کشورهایی با بهترین تحصیلات می‌شود، دانمارک به رتبه هشتم می‌رسد. مدارس در دانمارک در مقایسه با بسیاری از کشورها واقعاً غیرمتمرکز هستند؛ به این دلیل که هر شهرداری کنترل مدارس خود را دارد.

7 ـ استرالیا:

تنها 60 درصد دانش‌آموزان در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند.

جمعیت: 26.47 میلیون نفر

شاخص آموزش: 0.92

میزان سواد: 99%

پیشرفت تحصیلی: 21.38٪

مانند خیلی از کشورهای دیگر، هر ایالت در استرالیا مسئول سیستم آموزشی خود است؛ به این معنی که چیزهای اساسی از مکانی به مکان دیگر کمی متفاوت است. دانش‌آموزان معمولاً بین چهار تا شش سالگی مدرسه را شروع می‌کنند و برخی از آنها می‌توانند در سن 15 سالگی آن را ترک کنند، در حالی که برخی دیگر باید تا 17 سالگی صبر کنند.

تنها 60 درصد دانش‌آموزان در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند و 40 درصد آنها در مدارس خصوصی تحصیل می‌کنند. وام‌های دانشجویی به افراد کمک می‌کند در دوره‌های آموزش عالی شرکت کنند و این وام‌ها تا زمانی که فردی بیش از مقدار معینی از شغل آینده‌اش درآمد نداشته باشد، نیازی به بازپرداخت ندارند.

6 ـ بریتانیا:

گزینه‌ها برای دانش‌آموزان و تحصیلاتشان بسیار زیاد است.

جمعیت: 67.74 میلیون نفر

شاخص تحصیلات: 0.93

میزان سواد: 99%

پیشرفت تحصیلی: 21.95٪

انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی هرکدام مسئول کنترل سیستم آموزشی خود هستند. تا سال‌ها پیش، دانش‌آموزان می‌توانستند در سن 16 سالگی مدرسه را ترک کنند، اما حالا این شرایط تغییر کرده است.

دانش‌آموزان باید در آموزش عالی چه در مدرسه یا دانشگاه تا حداقل 18 سالگی بمانند یا به دنبال کارآموزی باشند.

5 ـ نروژ:

همه حق دارند از آموزش رایگان برخوردار شوند.

جمعیت: 5.47 میلیون نفر

شاخص تحصیلات: 0.93

میزان سواد: 100%

پیشرفت تحصیلی: 27.49٪

بخش مدارس خصوصی نروژ فوق‌العاده کوچک است و بیشتر آنها توسط سازمان‌ها یا والدین تامین می‌شوند. در عوض، این کشور به ایجاد فرصت‌های یادگیری برابر برای هر چه بیشتر دانش‌آموزان معتقد است.

نروژ دارای نرخ باسوادی باورنکردنی 100 درصد و شاخص تحصیلات بالایی است که در حال حاضر 0.93 است. مدارس ابتدایی و شروع متوسطه به صورت رایگان به همه شهروندان ارائه می‌شود و مردم در سن 16 سالگی انتخاب ترک تحصیل را دارند.

4 ـ نیوزلند:

اینجا دانش‌آموزان ‌تشویق می‌شوند!

جمعیت: 5.24 میلیون نفر

شاخص تحصیلات: 0.93

میزان سواد: 99%

پیشرفت تحصیلی: 17.39٪

یک نکته جالب در مورد نیوزلند این است که بیشتر دانش‌آموزان برای پیوستن به مدرسه مجبور نیستند تا شروع سال تحصیلی جدید منتظر بمانند. در عوض، بسیاری از مدارس به دانش‌آموزان این فرصت را می‌دهند که در روزی که 5 ساله می‌شوند به مدرسه بیایند.

نیوزلند در مورد تدریس، کارها را کمی متفاوت انجام می دهد؛ زیرا مدارس به تشویق دانش‌آموزان برای کمک به یادگیری کمک م‌ کنند. مشارکت دانش‌آموزان نیز بخش بزرگی از زندگی در اینجا است؛ زیرا معلمان در زمینه انتخابی خود بسیار آموزش دیده‌اند و اغلب تا حد زیادی توسط فرصت‌های آموزشی و امکاناتی که در اختیار دارند، پشتیبانی می‌شوند.

3 ـ ایسلند:

دانش‌آموزان اینجا تشویق می شوند که همیشه تحصیلات خود را ادامه دهند.

جمعیت: 375318

شاخص تحصیلات: 0.93

میزان سواد: 99%

پیشرفت تحصیلی: 21.11٪

ایسلند کمترین جمعیت را در بین 10 کشور برتر دارد اما اگر یک چیز در مورد این کشور وجود داشته باشد، این واقعیت است که آنها همیشه کارها را کمی متفاوت انجام داده‌اند. اینجا دانش‌آموزان به طور پیوسته تشویق می‌شوند که تحصیلات خود را تا پایان عمر اداهم دهند.

2 ـ فنلاند:

اینجا تحصیل پول نمی‌خواهد.

جمعیت: 5.55 میلیون نفر

شاخص تحصیلات: 0.93

میزان سواد: 100%

پیشرفت تحصیلی: 25.29٪

از فنلاند اغلب به عنوان یکی از بهترین کشورها از نظر سیستم آموزشی نام برده می‌شود. در فنلاند همه بدون در نظر گرفتن زمینه‌های اجتماعی- اقتصادی خود به فرصت‌های یادگیری یکسانی دسترسی دارند و معلمان اینجا برخی از بهترین آموزش‌دیده‌ها در جهان هستند.

1 ـ آلمان:

کسب نمرات بالا باعث می‌شود که این کشور مقام اول را به خود اختصاص دهد.

جمعیت: 83.29 میلیون نفر

شاخص تحصیلات: 0.94

میزان سواد: 99%

پیشرفت تحصیلی: 22.91٪

وقتی صحبت از باسوادترین کشور جهان می‌شود، آلمان در حال حاضر رتبه اول را دارد. سیستم آموزشی تا حد زیادی به هر ایالت آلمان بستگی دارد؛ زیرا همه آنها سیاست‌های آموزشی خود را دارند. اغلب اوقات، آلمان در زمینه ریاضیات، علوم و سواد بسیار بالاتر از میانگین قرار دارد و نشان می‌دهد که مدارس چقدر به آموزش آنها کمک می‌کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا