آموزشی

انتخاب رشته همان انتخاب شغل و آینده است!

انتخاب رشته دقیقا به انتخاب شغل ارتباط دارد. مشکل بیکاری در جامعه ما ناشی از عدم آگاهی در زمینه رشته های دانشگاهی و بازار کار می باشد. اگر شما رشته دانشگاهی خود را متناسب با خودتان انتخاب کنید؛ مسلما می توانید انتخاب شغل بهتری داشته باشید. نبود شغل مناسب و یا مشغول شدن به کاری که در حیطه رشته تحصیلی شما نیست از انتخاب اشتباه در زمان انتخاب رشته نشات می گیرد. بنابراین در این مطلب قصد داریم تا انتخاب شغل و انتخاب رشته اصولی را کامل و دقیق بررسی کنیم و معیار های لازم برای رسیدن به شغل مناسب و مورد نظرا به شما معرفی کنیم. برای رسیدن به این مقصود، نیاز به یک انتخاب رشته اصولی است که چیدمان رشته ها را متناسب با تیپ شخصیتی و استعداد و علاقه مندی های خود داشته باشید.

انتخاب رشته کنکور

انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد مهم ترین اقدام دوران تحصیلی است. یک انتخاب درست و اصولی می تواند آینده شغلی شما را تضمین کند و بر عکس یک انتخاب اشتباه کل مسیر زندگی شما را تغییر می دهد. برای داشتن انتخاب رشته ای که شما را به هدفتان نزدیک کند؛ باید چند عامل مهم را در نظر بگیرید. در ابتدا باید شناخت خوبی راجع به استعداد ها و علاقه مندی ها و توانایی های خودتان داشته باشید. سپس باید راجع به تمامی رشته های دانشگاهی شناخت پیدا کنید و رشته هایی که به هم مرتبط می شوند را پیدا کنید.

سپس باید بر اساس رتبه ای که کسب کرده اید؛ بهترین قبولی را کسب کنید. در انتخاب رشته نباید توقع داشته باشید که با هر رتبه ای بتوانید بهترین قبولی را داشته باشید. شعاری که متاسفانه خیلی از مراکز انتخاب رشته به داوطلبان می گویند و دروغی محض می باشد. مثلا نمی توان با رتبه 20 هزار به پزشکی رسید. اما نکته مهم در انتخاب رشته درست این است که با توجه به رتبه ای که در سهمیه خود کسب کرده اید؛ بهترین نتیجه قبولی را داشته باشید.

در صورتی که این اصول را در انتخاب رشته خود رعایت نمایید، انتخاب شغل مناسبی هم می توانید داشته باشید. چرا که باعلاقه واقعی و استعداد وارد آن رشته شده اید. یعنی حتی اگر بازار کار آن رشته صفر هم باشد؛ شما کارآفرین در زمینه آن رشته خواهید شد. بنابراین انتخاب رشته کنکور خود را جدی بگیرید چرا که انتخاب شغل شما کاملا به آن بستگی دارد.

تیپ شخصیتی و انتخاب رشته

در زمان انتخاب رشته توجه به تیپ شخصیتی داوطلب مهم ترین عامل می باشد. اگر انتخاب رشته بر اساس نظر اطرافیان و صرفا بازار کار و یا شناخت های سطحی از رشته های دانشگاهی باشد؛ دانشجو موفقیتی در آن رشته نخواهد داشت. نه وارد بازار کار حرفه ای آن رشته می شود و نه می تواند ادامه تحصیل دهد. بنابراین در ابتدا باید تیپ شخصیتی خود کامل و دقیق بشناسید و این کار با استفاده از تست های روانسنجی و توسط افراد متخصص امکان پذیر است.

برای تیپ شخصیتی و انتخاب رشته خود از تست های هالند و گاردنر استفاده نمایید. چرا که تست هایی مانند MBTI برای گروه سنی افراد بالای 30 سال است و برای داوطلبان انتخاب رشته مناسب نیست. همچنین از تست های تیپ شخصیتی آنلاین استفاده نکنید که امکان خطا و اشتباهات بسیاری دارد.

در زمان استفاده از تیپ شخصیتی در انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. تست ها مناسب با گروه سنی شما باشد
  2. تست های شخصیت شناسی توسط روانشناس برگزار شود و اجرای این تست ها را به دست افراد غیر متخصص ندهید
  3. از تست های آنلاین استفاده نکنید
  4. از تحلیل های آنلاین استفاده نکنید
  5. تست های تیپ شخصیتی انتخاب رشته توسط متخصص و به صورت حضوری و کاغذی انجام شود.

اگر این 5 مورد را در زمان تست شخصیت شناسی رعایت نمایید؛ می توانید با خیال راحت از تیپ شخصیتی خود مطلع شوید و یک چیدمان اصولی بر مبنای علاقه واقعی و استعداد های خود داشته باشید.

تست انتخاب شغل

در انتخاب شغل باید علاقه واقعی و ناخودآگاه خود را بشناسید. حال چرا ناخوداگاه؟ به دلیل اینکه شما در 18 سالگی رشته خود را انتخاب می کنید اما در سن 22 الی 30 سالگی قرار است از رشته خود در شغل خود استفاده نمایید. مسلما ویژگی های شخصیتی شما و نظر شما دائما در حال تغییر است و آنچه که غیر قابل تغییر است؛ ناخوداگاه شما است. بنابراین تست انتخاب شغل باید بر اساس ناخوداگاه افراد باشد تا علاقه واقعی و پایدار را نشان دهد.

همچنین در تست های انتخاب رشته و شغل، صرفا علاقه اهمیت ندارد. بلکه استعدادهای شما نیز اهمیت دارد. در خیلی از مواقع ما به یک رشته علاقه داریم اما در آن استعدادی نداریم. بنابراین اگر عامل علاقه و استعداد هر دو همزمان در شما حضور داشته باشد؛ شک نکنید که موفقیت در مسیر شغلی از آن شما می باشد. بنابراین مسلما در زمان انتخاب رشته با تست های انتخاب شغل مختلفی رو به رو می شوید؛ اما همه آنها مناسب نیست و باید معیار های آموزش داده شده را مد نظر داشته باشید.

رشته های دانشگاهی مناسب من

اگر رشته هایی که در فرم انتخاب رشته خود وارد می کنید، رشته های دانشگاهی باشد که مناسب شما باشد؛ می توانید از آینده خود اطمینان داشته باشید. بنابراین در پاسخ به این سوال که رشته های دانشگاهی مناسب من چیست؟ باید ابتدا شناخت کاملی از خود و سپس شناخت کاملی از رشته های دانشگاهی به دست آورید و سپس فرم انتخاب رشته خود را چیدمان کنید.

در زمان شناخت رشته های دانشگاهی باید به عوامل مختلفی توجه کنید. مثلا رشته مورد نظر شما چه محیط های کاری دارد. آیا محیط آن زنانه است یا مردانه. مثلا رشته مهندسی عمران اکثر محیط های کاری خارج از شهر دارد. اگر شما خانم هستید و با این مسئله مشکل دارید، به هیچ عنوان نباید رشته مهندسی عمران را در لیست انتخاب رشته خود وارد نمایید.

در انتخاب رشته دانشگاهی مناسب، باید به امکان ادامه تحصیل آن رشته نیز توجه کنید. مثلا اگر شما دوست دارید که تا مقطع دکتری ادامه تحصیل دهید؛ رشته هوشبری که فقط تا لیسانس دارد اصلا مناسب شما نیست. یا همچنین رشته پروتز دندانی که فقط تا لیسانس درایران می توانید تحصیل کنید.

برای آنکه بدانید که چه رشته های دانشگاهی، مناسب شما می باشد در کنار تست های شخصیت شناسی و انتخاب شغل که مفصلا توضیح دادیم و شناخت رشته های دانشگاهی، می توانید از راهنمایی های یک مشاور با تجربه نیز استفاده نمایید. مشاور انتخاب رشته کنکور در ابتدا باید راجع به تمامی رشته های دانشگاهی و جزییات آنها و رشته های جدید و رشته هایی که به هم مرتبط می شوند؛ شناخت کافی داشته باشد و از همه مهم تر در زمینه تست های انتخاب شغل، تخصص داشته باشد تا بتواند نیاز شما را برطرف کند. در این زمینه تجربه و تخصص حرف اول را می زند.

اگر می خواهید با بهترین مشاور انتخاب رشته که دارای 15 سال سابقه تخصصی در امر انتخاب رشته می باشد و همچنین تنها مولف سه جلد کتاب تخصصی اتنخاب رشته است؛ مشورت کنید تا بهترین انتخاب رشته و انتخاب شغل را داشته باشید؛ با شماره های زیر تماس حاصل نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا