اجتماعی

سلامت و نکات بهداشتی ارایشگاه ها

حتما می دانید که سالن های زیبایی و آرایشگاه ها جزء شلوغ ترین و پر ترددترین مکان ها هستند. به همین دلیل این محیط ها بیشتر در معرض آلودگی و میکروب های مختلف قرار دارند و بایستی به طور مرتب تمیز و ضدعفونی شوند. روزانه صدها نفر برای دریافت خدمات زیبایی و آرایشی به این مراکز مراجعه می کنند و از این رو، میزان شیوع و یا انتقال بیماری ها در فضای سالن بسیار بالاست. اگر مدیر یک سالن زیبایی هستید که تمایل دارید محل کار شما، بالاترین استانداردها را از نظر سطح سلامت و بهداشت داشته باشد، بایستی نکاتی را در این خصوص مد نظر داشته باشید. در ادامه می خواهیم ببینیم یک آرایشگاه باید از نظر ایمنی و سلامت چه ویژگی هایی داشته باشدتا در لیست بهترین سالن های زیبایی قرار بگیرد؟

یک آرایشگاه باید از نظر ایمنی و سلامت چه ویژگی هایی داشته باشد؟

برای اینکه یک آرایشگاه بتواند در میان رقبای خود حرفی برای گفتن داشته باشد و در لیست برترین و موفق ترین های صنعت مد و زیبایی قرار بگیرد، می بایست یک سری اصول و فاکتورهای خاص را در پروسه کاری در نظر داشته باشد.

در واقع این تنها کیفیت خدمات آرایشی نیست که باعث می شود یک سالن زیبایی به موفقیت های بزرگ دست پیدا کند. مواردی از قبیل تمیزی، سلامت و نظافت محیط سالن نیز در جذب مشتریان تاثیر بسزایی دارد. یک آرایشگاه بایستی بتواند از نظر ایمنی و سلامت، نیازهای مشتریان خود را برآورده کند و در سطح کیفی قابل قبولی قرار داشته باشد. از مهم ترین مواردی که در زمینه سلامت و بهداشت آرایشگاه ها نقش مهمی دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

·         امکانات و تجهیزات بهداشتی آرایشگاه

·         سیستم تهویه و دمای هوا

·         تجهیزات آتش نشانی

·         نظافت محیط سالن

·         ضدعفونی کردن وسایل کار

 

امکانات و تجهیزات بهداشتی آرایشگاه

هر سالن آرایشی برای اینکه بتواند خدمات خود را به بهترین شکل ممکن به مشتریان ارائه کند، می بایست در درجه اول، ایمنی و سلامت افراد را تامین کند. در واقع مشتریان بایستی مطمئن باشند که هیچ گونه خطری، سلامت آن ها را در فضای سالن تهدید نمی کند. برای اینکه بتوان تمام بخش های سالن را تمیز و پاکیزه نگاه داشت می بایست هر بخش را به وسایل بهداشتی مجهز کرد تا در صورت نیاز، مشتریان به این امکانات دسترسی داشته باشند. لوازمی از قبیل، صابون، آب گرم، حوله های یکبار مصرف یا دستمال کاغذی از جمله این تجهیزات هستند.

سیستم تهویه هوا و دمای مناسب

معمولا درب و پنجره ها کمک زیادی به تهویه هوای آرایشگاه می کنند. اما اگر محیط آرایشگاه شما دارای پنجره نیست، لازم است حتما فضای سالن و بخش های مختلف آن را به سیستم تهویه مطبوع هوا مجهز کنید. همچنین بهتر است بدانید که دمای مطلوب و استاندارد برای فضای سالن آرایشی معمولا بین 13 الی 61 درجه سانتی گراد است.

تجهیزات آتش نشانی

از مهم ترین وسایلی که برای افزایش ایمنی و سلامت پرسنل و مشتریان در یک آرایشگاه مورد استفاده قرار می گیرند، تجهیزات آتش نشانی هستند. مدیران و صاحبان سالن های آرایشی می بایست حتما در اولین فرصت بعد از راه اندازی سالن، نسبت به تهیه تجهیزات اطفاء حریق اقدام کنند. از جمله رایج ترین و پرکاربردترین تجهیزات آتش نشانی می توان به دتکتورهای تشخیص حریق و کپسول های اطفاء حریق اشاره کرد.

نظافت محیط سالن

میزان رفت و آمد در سالن های زیبایی بسیار بالاست. همچنین در هر لاین آرایشی فعالیت های مختلفی انجام می شود که می تواند باعث کثیف شدن محیط سالن شود. پس در صورتی که نسبت به تمیزی و بهداشت سالن توجه کافی نشود، احتمال تکثیر و توزیع میکروب ها و آلودگی ها وجود دارد.

بنابراین لازم است از نیروی خدماتی کمک گرفته و به طور مرتب، کف سالن، مبلمان، میزها و صندلی های مخصوص مشتریان و آرایشگران، آینه ها، سرویس های بهداشتی، کاسه های سرشور و… را تمیز و ضدعفونی کنید. این کار را نباید به تعویق بیندازید. بهتر است بعد از پایان هر روز کاری، اقدام به نظافت سالن و تهویه هوای آن بکنید تا فضای آرایشگاه برای شروع یک روز کاری جدید کاملا آماده باشد.

ضدعفونی کردن وسایل کار

از مهم ترین راه های انتقال بیماری، عدم رسیدگی به بهداشت تجهیزات آرایشگری است. آرایشگران از وسایل و ابزارهای مختلفی برای خدمات زیبایی استفاده می کنند. شانه ها، قیچی ها، لوازم مخصوص اصلاح، برس های رنگ مو، و… همه و همه بارها و بارها مورد استفاده قرار می گیرند. در صورتی که مشتریان از لوازم شخصی و اختصاصی خود در سالن آرایشی استفاده کنند، نگرانی برای بروز بیماری یا به خطر افتادن سلامتی مشتریان وجود ندارد.

اما در غیر اینصورت، لازم است آرایشگران به طور مرتب تجهیزات و ابزار کار خود را تمیز و ضدعفونی کنند. بهتر است لوازم کار پس از هر بار استفاده در مواد ضد قارچ و ضد عفونی قرار گرفته و کاملا استریل و تمیز شوند. همچنین بهتر است برای هر کدام از این وسایل یک مکان اختصاصی در نظر گرفته شود و بعد از استفاده، وسایل در محل مخصوص به خود قرار بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا