فناوری

نحوه ورود به تنظیمات BIOS در رایانه های شخصی ویندوز

در عصری که فناوری ما هر ماه هوشمندتر و پیشرفته تر می شود، ما اغلب از ماشین آلات یکپارچه ای که رایانه های ما را بسیار شهودی می کند غافل می شویم.

هر بار که دکمه پاور رایانه شخصی خود را فشار می دهید، BIOS اولین عملیات بارگیری سیستم عامل شما و تمام تنظیمات شخصی است که رایانه شما را متعلق به شما می کند.

چه بخواهید بایوس خود را به روز کنید یا آن را از اشکالات سیستماتیک پاک کنید، دانستن نحوه ورود بایوس برای کاربران رایانه شخصی ضروری است. برای دسترسی به BIOS در رایانه شخصی ویندوزی، باید کلید بایوس تنظیم شده توسط سازنده خود را فشار دهید که می تواند F10، F2، F12، F1 یا DEL باشد.

اگر رایانه شما خیلی سریع راه‌اندازی خودآزمایی را انجام می‌دهد، می‌توانید از طریق تنظیمات بازیابی پیشرفته منوی استارت ویندوز 10 نیز وارد BIOS شوید.

یکی از چیزهایی که کاربران رایانه شخصی بیشتر در مورد ویندوز دوست دارند این است که چند گزینه را می توانید مستقیماً در سیستم انتخابی خود پیکربندی کنید.

حتی قبل از اینکه رایانه شما راه اندازی کامل را انجام دهد، می توانید وارد نرم افزار بایوس خود شوید تا ترتیب راه اندازی را تغییر دهید، اجزای سخت افزاری را فعال کنید یا زمان و تاریخ سیستم را تغییر دهید.

بسته به سن رایانه شما، ورود به BIOS ممکن است به چند ضربه کلید بیشتر در رایانه های شخصی قدیمی نسبت به رایانه های جدیدتر نیاز داشته باشد.

قبل از فشار دادن هر کلید یا تغییر تنظیمات، همه چیزهایی را که باید در مورد بایوس رایانه شخصی خود و نحوه وارد کردن بایوس در لپ تاپ یا رایانه رومیزی خود بدانید، به شما آموزش می دهیم.

من نمی توانم به بایوس دسترسی پیدا کنم، چه کار کنم؟

اگر هنوز در تلاش هستید که بفهمید چگونه می توانید بایوس را در رایانه دسکتاپ ویندوز 10 خود وارد کنید، ممکن است تا حدودی دچار مشکل شوید.

چه راه اندازی شما خیلی سریع باشد و چه مشکوک باشید که ویروسی به سخت افزار شما حمله کرده است، باید در اسرع وقت به بایوس خود دسترسی داشته باشید. خوشبختانه، ما آنچه شما نیاز دارید را داریم. این دو روش عیب یابی را برای دسترسی به بایوس خود امتحان کنید.

روش عیب‌یابی شماره 1: راه‌اندازی سریع را غیرفعال کنید

اگر رایانه شما خیلی سریع روشن می شود که نمی توانید بدانید چه زمانی باید کلید میانبر BIOS خود را فشار دهید، زمان بندی شما ممکن است مانع از دسترسی شما به بایوس رایانه شخصی شود.

برای کاهش سرعت بوت و باز کردن پنجره برای فشار دادن کلید میانبر، باید راه اندازی سریع را غیرفعال کنید. برای انجام این:

1. گزینه Power options را در کنترل پنل خود پیدا کنید

2. «انتخاب آنچه که دکمه روشن/خاموش انجام می‌دهد» را در پانل سمت چپ فشار دهید (توجه خواهید داشت که تنظیمات خاموش کردن همه خاکستری هستند و برای تغییر در دسترس نیستند)

3. «تغییر تنظیماتی که در حال حاضر در دسترس هستند» را فشار دهید که در بالای دکمه روشن/خاموش و تنظیمات درب قرار دارد (این کار به شما امکان می‌دهد تیک را بردارید یا کادرها را علامت بزنید تا تنظیمات خاموش شدن خود را تغییر دهید)

4. علامت «روشن کردن سریع راه‌اندازی» را بردارید

5. سعی کنید کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید و دوباره با کلید میانبر وارد BIOS شوید

روش عیب‌یابی شماره ۲: از دیسک راه‌اندازی اضطراری استفاده کنید

در صورتی که کامپیوتر شما از ورود به BIOS امتناع کند یا صفحه آبی وحشتناک مرگ را به شما بدهد، ممکن است با خرابی بوت مواجه شوید. برای دسترسی به BIOS، می‌توانید از دیسک راه‌اندازی اضطراری استفاده کنید تا رایانه شخصی خود را از طریق درایو USB زنده کنید.

هنگامی که درایو USB راه اندازی شد، باید بتوانید هنگام راه اندازی دستگاه بوت را انتخاب کنید.

1. به جای دکمه “Install now” در مرکز، روی “Repair your computer” کلیک کنید

2. روی «عیب‌یابی» کلیک کنید

3. روی «تنظیمات سفت‌افزار UEFI» کلیک کنید

4. روی «راه اندازی مجدد» کلیک کنید

اگر هیچ کاری درست نشد، ممکن است لازم باشد برای حل مشکلات خود به یک متخصص تعمیر کامپیوتر در منطقه خود مراجعه کنید. معمولا در بهترین سایت خرید کامپیوتر و سایت خرید لوازم جانبی موبایل می توانید متخصصان و تعمیرکاران کامپیوتر و گوشی را پیدا کنید. مشکلات کامپیوتری خود را مطرح و حل کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا