فناوری

صدای DSD چیست؟ چگونه کار می کند، کجا فایل ها را دانلود کنیم و موارد دیگر

به نظر می رسد فرمت صوتی DSD دوباره به مد بازگشته است. اکثر محصولات دیجیتال جدید دارای سازگاری با DSD هستند، و کاتالوگ موسیقی اکنون به اندازه کافی بزرگ است که باعث احترام شود، به خصوص اگر به موسیقی جاز و کلاسیک علاقه دارید.

اما DSD چیست؟ و تفاوت آن با سیگنال های دیجیتالی که در سی دی ها و سایر فرمت های موسیقی با وضوح بالا استفاده می شود چیست؟ بگذارید توضیح دهیم.

ابتدا PCM را توضیح می دهیم

سیگنال‌های دیجیتال به شکل دو حالت هستند که می‌توان آن‌ها را با 0 و 1 نشان داد، اما این اطلاعات باید به روشی خاص مرتب شوند تا هر گونه استفاده ای داشته باشند. تقریباً در هر مورد، سیستم سازماندهی ارقام به عنوان PCM (مدولاسیون کد پالس) شناخته می شود.

با PCM، شکل موج موسیقی آنالوگ اصلی در دو بخش توضیح داده شده است. اولی دامنه (اندازه) آن است. در سی دی این با 16 بیت داده دیجیتال نشان داده می شود که به ما توانایی تعریف 65536 سطح سیگنال مختلف را می دهد.

شکل موج موسیقی اصلی باید در فواصل منظم اندازه گیری شود تا به درستی نمایش داده شود. اندازه گیری 44100 بار در ثانیه انجام می شود. در حالی که به نظر می رسد یک عدد خودسرانه بزرگ است، اما با دقت انتخاب شده است تا اطمینان حاصل شود که محدوده فرکانس کامل شنوایی انسان (20 هرتز تا 20 کیلوهرتز) پوشش داده شده است.

صدای DSD چیست؟

DSD (Direct Stream Digital) رویکرد متفاوتی دارد. در اواسط دهه 1990، در ابتدا به عنوان راهی برای آرشیو کردن ضبط های آنالوگ قدیمی تصور شد.

این به گونه ای طراحی شده است که روشی ساده تر و با فضای کارآمدتر برای ذخیره داده های موسیقی دیجیتال نسبت به PCM باشد. نکته مهم این است که DSD همچنین به گونه ای طراحی شده است که به راحتی به فایل های PCM با نرخ نمونه برداری بر اساس مضرب های 44.1 کیلوهرتز تبدیل شود.

تقریباً در همان زمان، سونی و فیلیپس در حال توسعه جایگزینی برای CD بودند، چیزی که در نهایت به دیسک SACD تبدیل شد. DSD یک سیستم ایده آل برای ساخت فرمت جدید به نظر می رسید، به خصوص که دارای محافظت عالی از کپی است.

جذابیت اصلی DSD سادگی و در عین حال ارزان بودن پیاده سازی آن است. نسبت به PCM به پردازش کمتری نیاز دارد و می تواند از DAC های ساده تر و بسیار ارزان تر استفاده کند.

DSD چگونه کار می کند؟

DSD از یک بیت اطلاعات استفاده می کند و تمام این اطلاعات به ما می گوید که آیا نمونه فعلی شکل موج آنالوگ از نمونه قبلی بالاتر است یا کمتر. در مقایسه با بیش از 65000 مقدار مختلف PCM 16 بیتی، دو مقدار (اگر نمونه جدید اگر سیگنال کمتر است یا 1 اگر سیگنال بالاتر است) DSD بسیار محدود کننده به نظر می رسد.

این کمبود رزولوشن با نرخ نمونه برداری بسیار بالای بیش از 2.8 میلیون بار در ثانیه جبران می شود – که 64 برابر سرعت CD است. DSD استاندارد گاهی اوقات به همین دلیل DSD64 نامیده می شود، با نسخه های دو و چهار سرعته به ترتیب DSD128 و DSD256. حتی یک مشخصات DSD512 وجود دارد، اگرچه ما هرگز هیچ ماده ای در آن رمزگذاری نشده است.

ضبط‌های استاندارد DSD در مقایسه با جایگزین‌های PCM هنوز نسبتاً نادر هستند و نسخه‌های با سرعت بالاتر بسیار جالب هستند. طرفداران DSD ادعا می کنند که فرمت آن به اندازه دیجیتال به آنالوگ نزدیک است.

اگر می‌توانید به یک جریان دیجیتال DSD نگاه کنید، می‌توانید شکل موج آنالوگ را به سادگی با نگاه کردن به چگالی 0 و 1 ترسیم کنید. هرچه تعداد 0 ها بیشتر باشد، شکل موج کمتر می شود و برای یک ها برعکس است. جایی که تعادل بین دو مقدار وجود دارد، ما در نقطه سیگنال صفر یا نزدیک به آن هستیم.

معایب DSD چیست؟

همه اینها خوب به نظر می رسند، اما مشکلات DSD نیز وجود دارد. دستکاری ضبط DSD چندان عملی نیست.

همه چیزهایی که پس از ضبط مورد نیاز هستند مانند یکسان سازی، ویرایش، کنترل محدوده دینامیکی و افزودن ریورب معمولاً شامل تبدیل جریان DSD به PCM برای انجام پردازش و سپس تغییر مجدد است.

این به سختی یک روش خالص برای انجام کارها نیست، درست است؟ تقریباً هر ضبط استودیویی که با DSD ساخته می شود، این فرآیند را طی می کند. دلیل آن کمبود تجهیزات و نرم افزار پردازش مناسب است.

ممکن است در یک ضبط با اصطلاح DXD برخورد کنید. اینجاست که سیگنال اصلی DSD به PCM 24 بیتی/352 کیلوهرتز تبدیل شده و در آن شکل پردازش می‌شود. در حالی که نام آن (عمداً یا نه) شبیه DSD به نظر می رسد، اما به سادگی PCM با وضوح بسیار بالا است.

وقتی صحبت از اندازه‌گیری می‌شود، DSD در مقایسه با PCM با سطوح بالای نویز مشکل دارد. تکنیک‌های پردازش هوشمندانه به مهندسان این امکان را می‌دهد که نویز را به بالای شنوایی ما منتقل کنند و عملکرد و محدوده دینامیکی را در ناحیه قابل شنیدن بهینه کنند. نویز فرکانس بالا به طور کلی فیلتر می شود.

آیا DSD کیفیت بالایی دارد؟

پس رزولوشن ضبط DSD چقدر است؟ هیچ راه دقیقی برای معادل سازی بین PCM و DSD وجود ندارد اما تقریباً مشابه PCM 24 بیتی/88.2 کیلوهرتز است.

از نظر محدوده دینامیکی، DSD در محدوده فرکانس قابل شنیدن حدود 120 دسی بل است. در مقایسه، اندازه CD حدود 96 دسی بل است و ضبط های 24 بیتی/192 کیلوهرتز حداکثر تئوری حدود 144 دسی بل دارند.

چگونه DSD بازی می کنید؟

پخش DSD در سال‌های اخیر در تجهیزات دیجیتال رایج‌تر شده است و این به دلیل در دسترس بودن بیشتر فایل‌های موسیقی قابل دانلود است. فقط مطمئن شوید که پخش کننده موسیقی قابل حمل، پخش کننده موسیقی و/یا DAC شما با فرمت سازگار است.

جدیدترین تجهیزات پخش دیجیتال متوسط ​​​​تا بالا با هم سازگار هستند، بنابراین اگر چیزی مناسب دارید، دلیلی وجود ندارد که آن را با فایل های FLAC یا WAV متفاوت کنید. برخی از گوشی های هوشمند پرچمدار به صورت بومی از DSD پشتیبانی می کنند. حتی می توانید فایل های صوتی DSD را با استفاده از تجهیزات اضافی در آیفون پخش کنید.

از کجا می توان فایل های صوتی DSD را خریداری کرد؟

در حالی که این روزها سایت‌های دانلود با وضوح بالا بسیار کم هستند، آن دسته از سایت‌های موسیقی دوستی که هنوز هم وجود دارند، بیشتر دانلودهای DSD را می‌فروشند. مواردی مانند HDtracks (در برگه جدید باز می شود)، و Native DSD (در برگه جدید باز می شود) مکان های خوبی برای شروع هستند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا