آموزشی

آموزش نصب و استفاده از اپلیکشین جذاب پینترست

نحوه کار با پینترست

اگر اهل هنر، ایده‌های خلاقانه، آشپزی، طراحی داخلی، سفر، طراحی لباس یا نگه‌داری از گل و گیاه هستید یا از تماشای مناظر چشم‌نواز لذت می‌برید یا از طرفداران فن آرت و میم‌های اینترنتی هستید، همین حالا دست به کار شده و در پینترست برای خود حسابی ایجاد کنید. مراحل ثبت‌نام در پینترست و نحوه کار با این شبکه اجتماعی را در ادامه خواهید خواند.

ثبت‌نام در پینترست

برای استفاده از پینترست حتما باید در آن حساب کاربری داشت، چون این پلتفرم بدون حساب به کاربر اجازه تعامل با محتوای خود را نمی‌دهد. برای باز کردن حساب پینترست کافی است به سایت Pinterest.com رفته و گزینه Sign up را از گوشه بالا سمت راست انتخاب کنید. می‌توانید با ایمیل و رمز عبور در پینترست ثبت‌نام کنید یا برای وارد شدن، از اکانت فیسبوک و گوگل خود استفاده کنید.

در کنار اکانت معمولی، می‌توانید اکانت تجاری هم برای معرفی و گسترش کسب‌و‌کار خود ایجاد کنید. برای این کار باید روی Create a free business account که در انتهای پنجره ثبت نام قرار دارد،‌ کلیک کرده و مراحل ثبت نام را شبیه ساخت اکانت شخصی طی کنید.

قانون پینترست تمام کاربرانی را که از این پلتفرم برای تبلیغ کسب‌و‌کار خود استفاده می‌کنند، مجاب به استفاده از حساب تجاری می‌کند. اگر تاکنون از حساب شخصی برای معرفی کسب‌و‌کار خود استفاده می‌کرده‌اید، می‌توانید آن را به‌طور رایگان و با حفظ تعداد فالوورها و محتوا به حساب تجاری تبدیل کنید و از ابزارهای مخصوص این حساب از جمله Pinterest Analytics برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌های مخاطب، بهره‌مند شوید.

ایجاد برد

داشتن حساب پینترست بدون ایجاد برد (Board) تقریبا بی‌معنی است چون تنها به کمک برد می‌توانید پین‌های مرتبط با موضوعات خاص را به‌طور منظم دسته‌بندی کنید. ایجاد برد در پینترست بسیار آسان است. اگر از نسخه وب پینترست استفاده می‌کنید، برای ایجاد برد کافی است روی منوی Profile در سمت چپ آیکون قرمز Save کلیک کرده و بعد گزینه Create Board را از انتهای منو انتخاب کنید.

در اپلیکیشن موبایل، روی آیکون + در صفحه پروفایل خود کلیک کرده و از آنجا گزینه Board را انتخاب کنید.

بعد از انتخاب Board باید برای آن نامی انتخاب کنید و بعد تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید بردتان شخصی باشد یا عمومی.

بردهای پینترست به‌طور پیش‌فرض عمومی است و برای شخصی کردن آن باید گزینه secret را فعال کنید. بردهایی که عمومی هستند برای تمام کاربران قابل مشاهده‌اند و پین‌های آن در نتایج گوگل می‌آیند. پین‌های بردهای شخصی تنها برای شما و افرادی که به برد دعوت می‌کنید، قابل مشاهده هستند.

برای آنکه بیشترین بهره را از پینترست ببرید، لازم است هر برد یک موضوع خاص باشد. مثلا اگر برای دکوراسیون خانه برد ایجاد کرده‌اید، پین‌های آن باید با پین‌های برد ورزشی متفاوت باشد. هرچه نظم بردهای شما بیشتر باشد، هم دسترسی به آن‌ها برای شما آسان‌تر خواهد شد و هم کاربران بیشتری به دنبال کردن بردهای شما ترغیب می‌شوند.

پین کردن عکس و ویدئو به برد

برای پین کردن عکس به برد یا می‌توانید از عکس‌هایی که کاربران دیگر در پینترست به اشتراک گذاشته‌اند، استفاده کنید یا محتوای جالبی را که در وب‌سایت‌های مختلف می‌بینید، در پینترست به اشتراک بگذارید.

وقتی برای اولین بار در پینترست ثبت‌نام می‌کنید، از شما خواسته می‌شود برخی از علاقه‌مندی‌های خود را انتخاب کنید که در واقع موضوعاتی هستند که دوست دارید پینترست در صفحه اصلی خود (Home Page)، به شما نشان دهد. می‌توانید در این صفحه برای پیدا کردن عکس یا همان پین مورد علاقه خود جستجو کنید و برای اضافه کردن آن به کلکسیون خود روی آن کلیک کنید تا گزینه‌های مختلف برای ذخیره عکس به شما نشان داده شود.

آیکون قرمز Save شبیه Like عمل می‌کند. وقتی عکسی را در نسخه وب پینترست Save می‌کنید،‌ آن را به‌طور خودکار به برد مخصوص عکس‌های لایک شده می‌فرستید که برخلاف بردهای خودتان، نظم خاصی ندارد. اگر دوباره روی این آیکون کلیک کنید، عکس از کلکسیون شما حذف خواهد شد. عکس‌های لایک شده را می‌توانید در Your Pinterest Likes مشاهده کنید، آن‌ها را به بردهای مخصوص منتقل کرده یا کلا حذف کنید.

با کلیک روی منوی Profile در سمت چپ آیکون Save، با فهرست تمام بردهایی که ایجاد کرده‌اید، روبه‌رو می‌شوید. می‌توانید انتخاب کنید عکس موردنظر شما در کدام برد ذخیره شود. یا اگر برای این موضوع هنوز برد مخصوص ایجاد نکرده‌اید، با انتخاب Create board در انتهای منو می‌توانید برد جدید ایجاد کرده و بلافاصله عکس را در آن ذخیره کنید.

آیکون اشتراک‌گذاری این امکان را به شما می‌دهد تا عکس را در توییتر یا فیسبوک منتشر کنید، آن را برای دوستان خود در واتساپ یا ایمیل بفرستید یا اگر کسی را در پینترست دنبال می‌کنید، می‌توانید عکس را برای آن‌ها بفرستید.

برای ذخیره عکس در کامپیوتر روی آیکون سه‌نقطه کلیک کرده و گزینه Download image را انتخاب کنید.

با کلیک روی تصاویر، علاوه بر پین کردن و ذخیره آن‌ها می‌توانید با انتخاب گزینه Follow، پروفایل کاربری را که این عکس را به اشتراک گذاشته، دنبال کنید یا در بخش Comments برای آن نظر بگذارید.

از آنجایی که پین‌ها معمولا به جای بارگذاری مستقیم از خود پینترست، از وب‌سایت‌های دیگر به اشتراک گذاشته می‌شوند،‌ می‌توانید لینک وب‌سایت مربوط را نیز مشاهده کرده و برای اطلاعات بیشتر از آن بازدید کنید.

علاوه بر پین‌هایی که در Home Page می‌بینید یا محتوای وب‌سایت‌هایی که در پینترست به اشتراک می‌گذارید، می‌توانید در نوار جستجو نیز پین‌های مورد نظر خود را پیدا کنید. مثلا می‌توانید با جستجوی garden vegetables فهرستی طولانی از سبزیجاتی را که می‌توان در باغچه پرورش داد، مشاهده کنید. البته جستجوی فارسی هم نتایجی در بر خواهد داشت اما احتمالا به اندازه جستجوی انگلیسی مرتبط و کامل نخواهد بود.

استفاده از پینترست لنز

یکی از جالب‌ترین قابلیت‌های پینترست، «پینترست لنز» (Pinterest Lens) است که البته تنها در اپلیکیشن موبایل آن در دسترس است. این قابلیت فوریه ۲۰۱۷ (بهمن ۹۵) عرضه شد و چند ماه بعد گوگل هم از قابلیتی مشابه به نام گوگل لنز (Google Lens) رونمایی کرد. پینترست لنز فناوری تشخیص تصویر است و به شما این امکان را می‌دهد تا با گرفتن عکس از هر چیزی که مورد نظرتان است یا با باز کردن عکس از گالری موبایل خود، عکس‌های مشابه با آن را برای گرفتن ایده مشاهده کنید.

برای استفاده از پینترست لنز، اپلیکیشن پینترست را در گوشی هوشمند خود باز کرده، وارد بخش جستجو شوید و آیکون دوربین را انتخاب کنید.

حالا گوشی خود را به سمت سوژه مورد نظر خود گرفته و از آن عکس بگیرید. الگوریتم‌های تشخیص تصویر پینترست نتایج تصاویر مشابه را به شما نشان خواهند داد. اگر تصویر را به‌طور پرتره بگیرید، نتایج هم عکس‌های پرتره را به شما نشان خواهند داد. از قابلیت لنز همچنین می‌توانید برای ایده گرفتن از عکس‌هایی که در گالری گوشی شما موجود است، استفاده کنید. اگر تصاویر شما شلوغ است، می‌توانید به کمک آیکون ذره‌بین در گوشه راست پایین صفحه روی سوژه خاصی تمرکز کنید.

Pinterest Story چیست

پینترست هم مانند اینستاگرام از قابلیت استوری (Story) پشتیبانی می‌کند که از برخی جهات مشابه اینستاگرام است؛ اما با آن تفاوت‌هایی نیز دارد. استوری‌های پینترست مانند اینستاگرام از تصویر، ویدئو و متن تشکیل شده‌اند و ابزار قدرتمندی در جذب مخاطب هستند. اما برخلاف اینستاگرام، تمام قسمت‌های استوری در پینترست با هم مرتبط هستند و درواقع یک داستان واحد را بازگو می‌کنند. هر استوری پینترست از حداکثر ۲۰ صفحه تشکیل شده و معمولا شامل لحظات پشت‌صحنه، نکات آموزشی، دستور آشپزی، ایده‌های کاردستی و آموزش‌های گام‌به‌گام است.

استوری‌های پینترست را می‌توانید مثل هر پین دیگری در بردهای خود ذخیره کنید. خوبی این استوری‌ها نسبت به استوری اینستاگرام این است که بعد از ۲۴ ساعت ناپدید نمی‌شوند.

البته در نظر داشته باشید نسخه بتای Pinterest Story سال گذشته برای برخی حساب‌های تجاری فعال شد و در حال حاضر امکان ساخت استوری برای حساب‌های شخصی وجود ندارد.

روش ایجاد استوری در پینترست

اگر اکانت پینترست شما از نوع تجاری است و به قابلیت Story Pins دسترسی دارید، می‌توانید طبق مراحل زیر، اولین استوری خود را در پینترست ایجاد و منتشر کنید:

۱- بعد از ورود به اکانت تجاری خود، روی تب Create کلیک کنید.

۲- روی Create Story Pin کلیک کنید. اگر به قابلیت Story Pins دسترسی نداشته باشید، این گزینه برای شما نمایش داده نخواهد شد.

۳- ۱ تا ۲۰ تصویر یا ویدئو را برای آپلود انتخاب کنید. ویدیوها نباید بیشتر از ۶۰ ثانیه باشند.

۴- صفحات خود را با ابزارهای موجود تزیین کنید. می‌توانید از فونت‌ها و رنگ‌های مختلف استفاده کنید یا صفحه‌بندی تصاویر را تنظیم کنید.

۵- روی Next کلیک کنید.

۶- برای Story Pin خود تم مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

۷- به استوری خود جزییاتی مثل مواد لازم اضافه کنید.

۸- روی Next کلیک کنید.

۹- برای Story Pin عنوان انتخاب کنید.

۱۰- بردی را که می‌خواهید استوری در آنجا منتشر شود، انتخاب کنید.

۱۱- برای استوری خود حداکثر ۱۰ تگ مربوط انتخاب کنید.

۱۲- در نهایت برای انتشار استوری روی Publish کلیک کنید.

دانلود ویدئو از پینترست

درحالی‌که پینترست از طریق گزینه Download image، اجازه ذخیره کردن تصاویر را در دستگاه کاربر می‌دهد، دانلود ویدئو به‌طور مستقیم از پینترست ممکن نیست. برای دانلود ویدئو از پینترست لازم است از وب‌سایت‌های مخصوص این کار استفاده کنید که یکی از بهترین‌های آن‌ها، Pinterest Video Downloader است.

این وب‌سایت ابزار آنلاین و رایگانی برای دانلود ویدئو، فایل گیف یا حتی عکس از پینترست در اختیار کاربر قرار می‌دهد و یکی از مزیت‌های آن نسبت به وب‌سایت‌های مشابه این است که با کلیک روی گزینه دانلود با پاپ‌آپ‌های مزاحم روبه‌رو نمی‌شوید.

برای دانلود ویدئو از پینترست کافی است لینک مربوط به ویدئو را در نوار مخصوص قرار دهید و بعد روی آیکون قرمز رنگ Download کلیک کنید.

اگر این وب‌سایت را از کامپیوتر مشاهده می‌کنید، روی Download video file راست‌کلیک کرده و فایل را با فرمت mp4. در کامپیوتر خود ذخیره کنید. برای دانلود ویدئو در موبایل، انگشت خود را روی این آیکون نگه داشته تا قابلیت دانلود فایل برایتان ظاهر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا