ورزشی

معنی اصطلاحات تخصصی والیبال

پرش خدمت

سرویس پرش یکی از انواع سرویس ها در والیبال است. برای اجرای سرویس پرش، سرور توپ را به هوا پرتاب می کند و به دنبال آن می پرد. در حالی که سرور در هوا است، آنها توپ را در یک حرکت رو به پایین ضربه می زنند.

جوست

در قرون وسطی، جوستینگ یک ورزش محبوب است که در آن دو شوالیه سوار بر اسب با نیزه در مقابل یکدیگر قرار می گرفتند. در اصطلاح والیبال، جوست به دو بازیکن اطلاق می‌شود که یکی از هر تیم حریف تلاش می‌کنند تا با توپی بالای تور بازی کنند. این اتفاق به طور همزمان می افتد و هر کدام با غلبه بر بازیکن دیگر سعی در گلزنی دارند.

بکش

بسیاری از مردم می پرسند “کشتن در والیبال چیست؟” به زبان ساده، کشتن به یک حمله موفق اشاره دارد. وقتی ضربه‌دهنده توپی را می‌زند که منجر به یک نقطه فوری می‌شود، ضربه‌کننده به یک کشتن دست می‌یابد.

خط

در زمین والیبال، متوجه خواهید شد که روی زمین نشانه هایی وجود دارد. به این علامت ها خطوط می گویند. هدف آنها تقسیم دادگاه به مناطق و مناطق خاص است. آنها به عنوان راهنمای بازیکنان در زمین زنده می مانند.

شات خط

یکی از نمونه‌های اصطلاحات والیبال برای انواع حملات، «شات خطی» است. هنگامی که بازیکنی با موفقیت از بلوک اجتناب می کند و توپ میخ شده در کنار خط حریف قرار می گیرد، بازیکن یک ضربه خطی اجرا می کند. توپ خیلی نزدیک به گوشه زمین می افتد، جایی که تیم حریف نمی تواند آن را دریافت کند.

بگذارید سرو شود

گاهی اوقات، سرویس ها همیشه به آرامی سفر نمی کنند. گاهی اوقات، یک «اجازه خدمت» ممکن است اتفاق بیفتد. هنگامی که توپ پس از یک سرویس به تور برخورد می کند، یک سرویس اجازه رخ می دهد. اگر توپ به سمت تور حریف بغلتد، بازی ادامه می یابد و حریف باید آن را دریافت کند. اگر توپ به سمت دروازه سرور بیفتد، توپ مرده در نظر گرفته می شود.

وسط پشت

«پشت میانی» یکی از اصطلاحات والیبالی است که عادت کردن به آن ممکن است کمی طول بکشد. این اصطلاح به موقعیتی در ردیف عقب اشاره دارد. دفاع میانی به وسط ردیف عقب اطلاق می شود که معمولاً بازیکن دفاعی در آن می ایستد.

نام‌های دیگر مدافع میانی عبارتند از: «پوزیشن 6»، «P6»، «منطقه 6» و «Z1». برخی نیز آن را به عنوان “حمایت میانی” می نویسند.

میانه بالا

وسط به بالا به یک استراتژی دفاعی اشاره دارد که در آن بازیکن با خط 10 فوت دفاع می کند. به عبارت ساده‌تر والیبال، بازیکن، معمولاً ست‌تر، در قسمت میانی پشت می‌ایستد تا شوت‌های کوتاه یا دور زدن تیم مقابل را بپوشاند.

تخلف چندگانه

وقتی یک تیم از انواع ست ها در یک بازی استفاده می کند، به این سیستم بازی، حملات چندگانه می گویند. تیم هایی که می توانند چندین حمله انجام دهند، معمولاً آنهایی هستند که با تجربه هستند، زیرا حملات چندگانه به مهارت و کار گروهی زیادی نیاز دارد. البته، فرد کلیدی در اجرای سیستم چند تخلف، تنظیم کننده است. یک ستور باید نحوه انجام انواع ست ها را بداند.

مسدود کننده آفساید

از آنجایی که انواع مختلفی از مسدود کننده ها در زمین وجود دارد، اصطلاحات والیبال خاصی نیز برای آنها وجود دارد. مهارکننده آفساید به مهار کننده ای اطلاق می شود که کنار تور، دور از جایی که حریف در حال حمله است، ایستاده است.

به عبارت دیگر، مسدود کننده آفساید “خاموش به یک طرف” است. مهارکننده آفساید از موقعیت خود باید از تور عقب نشینی کند تا به مهار حمله کمک کند. مسدود کننده آفساید باید سریع روی پای خود باشد.

بدون سرعت ضربه بزنید

برخی از ضربه گیران هنگام ضربه زدن به میخ ها از تمام نیروی خود استفاده نمی کنند. هنگامی که یک مهاجم ضربه ای کم به توپ وارد می کند و توپ می چرخد، مهاجم ضربه ای را با سرعت خارج از سرعت اجرا می کند.

سایر اصطلاحات والیبال برای ضربه‌های خارج از سرعت عبارتند از: «سنبله بدون سرعت» یا «شات خارج از سرعت».

اورهند پاس

پاس اورهند به نوعی از پاس اطلاق می شود که در آن بازیکن از هر دو دست خود برای پاس دادن توپ استفاده می کند. دستان آنها بالای پیشانی باز است و از انگشتان و شست خود برای کنترل توپ استفاده می کنند. این یکی از رایج ترین پاس ها برای ستترها است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا