ورزشی

تست ورزش یا تست استرس چیست ؟

تست ورزش یا تست استرس (Stress Test) یکی از اصلی‌ترین ابزارها در تشخیص بیماری‌های قلبی نظیر آریتمی قلبی (Arrhythmia) است. انجام این تست توسط یک پزشک متخصص قلب و عروق باید تجویز شده و توسط یک تکنسین ماهر انجام گیرد.

تست ورزش قلب چیست؟

تنگی نفس و احساس درد در ناحیه قفسه سینه ممکن است ناشی از بروز بیماری های قلب نظیر بیماری های عروق قلب، ماهیچه یا آریتمی‌های قلبی (Cardiac Arrhythmia) در شخص باشد. از این رو بهتر است در صورت مشاهده این گونه حالت‌ها، فرد به یک پزشک متخصص قلب و عروق معتبر مراجعه نماید تا بررسی‌های لازم انجام گیرد و در صورت نیاز یک برنامه درمانی تنظیم شود.

تست ورزش یا تست استرس شامل راه رفتن روی یک تردمیل می‌شود که در ایران معمول‌ترین روش به حساب می‌آید. تردمیل دارای شیب قابل تنظیم است که باید در حین راه رفتن تغییر کرده و به تدریج افزایش پیدا کند. وضعیت فشار خون و ضربان قلب بیمار باید در حال ورزش کردن به طور مرتب بررسی شود تا هرگونه اشکال و نارسایی به خوبی ثبت گردد. در همین حین، ثبت نوار قلب باعث می‌شود تا فعالیت الکتریکی و سیگنال دهی قلب نیز قابل بررسی باشد.

روش دیگر تصویربرداری ضمن تست ورزش قلب، MRIاست که به آن Stress MRI هم گفته می‌شود. اسکن هسته‌ای که با نام اسکن هسته‌ای استرس (Nuclear Stress Scan ) هم شناخته می‌شود، به عنوان یک روش دیگر تصویربرداری در برخی موارد قابل انجام خواهد بود.

انجام تست ورزش قلب به چه دلایلی تجویز می‌شود؟

به طور کلی، افرادی که در هنگام انجام فعالیت های روزانه دچار درد در ناحیه قفسه سینه می‌شوند و یا گاهی بی‌دلیل دچار تنگی نفس می‌گردند، مشکوک به بیماری عروق کرونر (CAD) خواهند بود. این مساله به طور خاص برای افرادی که سن بالا دارند و یا به اضافه وزن و کلسترول بالا دچار هستند، از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار خواهد بود. چون وجود نشانه‌های یاد شده در این گونه افراد به شدت بر وجود بیماری عروق کرونر تاکید می‌کند. از این رو، برای اطمینان بیشتر پزشک تست ورزش برای قلب را تجویز می‌کند تا در صورت غیرطبیعی بودن نتیجه آن، برنامه درمانی را تنظیم نماید.

برخی دیگر از مواردی که انجام تست ورزش قلب را ضروری می‌کنند عبارت‌اند از:

· تشخیص نامنظمی ضربان قلب (آریتمی قلبی)

· راهنمایی در زمینه درمان اختلالات قلبی

· تعیین بهترین زمان برای انجام جراحی‌هایی نظیر پیوند قلب یا تعویض دریچه

آیا احتمال بروز آریتمی در حین انجام تست ورزش قلب وجود دارد؟

در بسیاری از موارد ممکن است فرد در حین انجام تست ورزش قلب به آریتمی دچار شود. یعنی ضربان قلب او نامنظم و بیش از حد معمول باشد.

در مواردی که آریتمی ایجاد شده ناشی از نارسایی های قلبی باشد و یا در اثر بیماری عروق کرونر بروز کند، متخصص قلب و عروق ممکن است انجام آنژیوگرافی کرونر را هم تجویز نماید.

انجام فرایند تست ورزش قلب تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند؟

مهم‌ترین موارد احتمالی عبارت اند از:

· احساس درد متوسط ​​یا شدید در ناحیه قفسه سینه

· احساس تنگی نفس شدید

· کاهش یا افزایش فشار خون به طور غیرطبیعی

· ضربان نامتعادل و غیرطبیعی قلب

· بروز احساس سرگیجه و خستگی مفرط

· مشاهده تغییرات غیرعادی در نوار قلب بیمار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا