چند راه برای ترکیب UX با سئو سایت
  • مرداد ۲۹
  • نوشته : محمد کشاورزچوبه

امروزه دیگر سئو به تنهایی عامل موفقیت در کسب و کار دیجیتالی و وب سایت به شمار نمی رود. شاید اگر اکنون به شخصی که در زمینه سئو تبحر دارد، بگویید که تنها سئو سایت می تواند راز موفقیت و کلید دستیابی وب سایت شما به یک سیستم فروش وکسب و کار مجازی موفق باشد، به شما خواهد گفت خیر! […]

امروزه دیگر سئو به تنهایی عامل موفقیت در کسب و کار دیجیتالی و وب سایت به شمار نمی رود. شاید اگر اکنون به شخصی که در زمینه سئو تبحر دارد، بگویید که تنها سئو سایت می تواند راز موفقیت و کلید دستیابی وب سایت شما به یک سیستم فروش وکسب و کار مجازی موفق باشد، به شما خواهد گفت خیر! در این مقاله قصد دارم به این موضوع بپردازم و این ادعا را بررسی کنیم.

این روزها آیتم دیگری به نام UX یا User Experience به دغدغه های ما اضافه شده و در کنار سئو به یک ابزار تاثیرگذار جهت تبدیل بیزینس شما به یک کسب و کار قدرتمند بدل شده است.

چه کسی فکر می کرد که در سال ۲۰۱۷ آیتم مهم دیگری در کنار سئو ظهور کند؟

UX بر روی آن دسته از افرادی متمرکز است که بیشتر تصمیماتشان براساس گرایش های طراحی سایت می باشد، در حالی که SEO بیشتر متمرکز بر روی داده های سایت و محتوا از دیدگاه موتورهای جستجو است.

در این مقاله به چند مورد اساسی با عنوان راهکارهای ترکیب UX و سئو که از روش های افزایش کارایی سایت هستند، اشاره می کنیم و با هم آنها را بررسی می کنیم.UX و سئو,افزایش SERP,تولید محتوا       

تولید محتوا برای  کاربران :

هم سئو و هم UX بر روی کاربران متمرکزند اما نقطه قوت سئو در جذب کاربران، تولید محتواست. گوگل همواره نسبت به تولید عبارات و محتوای جدید برای کاربرانش حساس است.

مدت زیادی است که اهمیت محتوا در وب سایت ها بر همگان ثابت شده و تلاش همگانی فعالان عرصه وب، جذب عموم مخاطبان می باشد. زمانی در عرصه بازاریابی، تاکید زیادی روی بازاریابی از طریق تولید محتوا می شد. تلاش های مذکور نیز در همین راستاست.

مشکل این است که یک باور غلط توسط بسیاری از افراد در این زمینه وجود دارد و آن این است که محتوا یعنی متن و مقاله؛ به عبارتی تصور می کنند که هرچه مطلب بیشتری تولید کنند (به طور مشخص تولید URL و صفحه در سایت)، در راستای سئو اصولی گام برداشته اند. اما به شما می گوییم که تولید صفحات زیاد به معنی سئو حرفه ای نیست.
در اینجا بهتر است به مخاطب آن چیزی را که می خواهد بدهیم، نه اینکه با تولید محتوای بی ارزش باعث نارضایتی کاربر و در نتیجه پایین آوردن سطح کیفی محتوا شویم. مثلا فروشگاهی اینترنتی را در نظر بگیرید که در قسمت جستجو، فیلتری کارآمد تعبیه کرده است، بدون شک این مورد رضایت بالای مشتری را به همراه دارد.

شاید یکی دیگر از تصورات غلط در زمینه تولید محتوا، تصوری باشد که به زیاد بودن و طولانی بودن مطلب می پردازد. واقعیت این است که محتوای طولانی، پتانسیل بالایی برای فراری دادن مخاطب دارد. حتی گاهی ممکن است با دیدن حجم مطلب، اقدام به مطالعه نشود. پس محتوا باید از لحاظ حجم هم استانداردهایی را رعایت کرده باشد.راه های پیشرفت در کسب و کار اینترنتی,راهکارهای ترکیب UX و سئو,روش های افزایش کارایی سایت

قابلیت خواندن:

محتوای تولیدی می بایست مناسب، روان و باکیفیت باشد زیرا باید کاربران را برای خواندن مطالب و گذاشتن وقت خود در سایت شما متقاعد نماید.

UX باعث افزایش Readability یا خوانایی سایت می شود، همچنین تاثیر مستقیم بر روی سئو خواهد گذاشت و در نهایت باعث می شود موتورهای جستجو با سرعت و دقت بیشتری پیمایش سایت شما را انجام دهند. همچنین قابلیت خواندن یکی از فاکتورهای مهم سئو به شمار می رود زیرا باید محتوای تولیدی شما شفاف، مناسب، سازنده و حتی الامکان تمام موضوع را تحت پوشش قرار دهد.

از سوی دیگر محتوای تولیدی شما نیز می بایست براساس استراتژی انتخابی کلمات کلیدی بهینه باشد تا بتواند بیشترین کارایی را در افزایش SERP داشته باشد. نکته ای که باید به آن توجه نمایید، کلمات کلیدی هدف می باشد. نیازی به تمرکز بیش از اندازه به کلمات کلیدی هدف نیست زیرا آنها در متن بهینه شده شما تحت پوشش قرار داده می شوند.

Readability یا افزایش خوانایی برای UX در رضایت کاربر خلاصه می شود زیرا این کاربران هستند که باعث ایجاد ترافیک و در نهایت افزایش بازدید در وب سایتتان می شوند.

یکی دیگر از نکات مهمی که حائز اهمیت است، ساختار سایت می باشد که باید سایت شما در تمامی دستگاه ها به صورت بهینه شده نمایش داده شود. Responsive بودن بسیار در این امر مهم است و همگی با آن کاملا آشنا هستید.

سئو سایت,سرعت سایت در سئو,موفقیت در کسب و کار اینترنتی

جلوه های بصری:

یکی از دیگر از شیوه های تولید محتوا، محتوای بصری است که برای مخاطبین جذابیت بالایی دارد. وجود تصاویر و نمادهای بصری یکی از عواملی است که همواره در تولید محتوا مورد توجه بوده است.

جلوه های بصری می تواند معنی و مفهوم یک پیام را به درستی و در کمترین زمان ممکن به مخاطب منتقل نماید و از سوی دیگر نیز یکی از راه های جذب ترافیک و همچنین از راه های پیشرفت در کسب و کار اینترنتی می باشد.

UX اهمیت جلوه های بصری را به خوبی درک می کند لذا همواره تلاش می نماید تا تعادلی نسبی میان جلوه های کارشده در سایت و محتوای تولیدی وجود داشته باشد؛ این تعادل می تواند تضمین کننده موفقیت سایت شما هم باشد.

موفقیت در کسب و کار دیجیتالی

قابلیت استفاده:

همیشه به این نکته توجه باشید که در طراحی یک وب سایت و یا در پایه ریزی یک کسب و کار تجاری، تنها طراحی موفق نمی تواند عاملی در جهت رسیدن به موفقیت باشد بلکه قابلیت استفاده یا Usability از آن ابزار و یا سرویس به مراتب در رتبه بالاتری قرار دارد.

قابلیت استفاده در طراحی سایت بسیار حیاتی است زیرا به کاربران این اجازه را می دهد تا با میل و رغبت در صفحات بیشتری وبگردی کنند و به محتوای گردآوری شده صفحات وب سایت شما دسترسی داشته باشند.

همچنین در پیدا کردن محتوای مناسب به کاربران کمک شایانی می شود زیرا کاربران تمایل دارند تا محتوای مد نظر خود را هرچه سریع تر پیدا و مورد مطالعه قرار دهند.

یکی دیگر از نکاتی که باید در Usability سایت به آن اشاره نمود Site Map یا نقشه سایت می باشد. نقشه سایت در خوانایی و راهنمایی کاربران تاثیر به سزایی دارد.

فاکتور بعدی در Usability سایت، سرعت سایت می باشد. همیشه به خاطر داشته باشید سایت باید با سرعت مناسب و معقولی لود شود. با توجه به استفاده از جلوه های بصری استفاده شده در سایت، می بایست تمامی تصاویر و عکس ها با ابزارهای مناسب بهینه شوند تا درصورتیکه در سایت مورد استفاده قرار گرفتند، سرعت لود سایت کند نشود.

از دیگر فاکتور های مهم کارایی بررسی عملکرد، مرورگرها و دستگاه های جانبی است. به عبارت دیگر اینکه مرورگر شما با سایت مورد نظر تطبیق پذیر باشد بسیار مهم است.

UX و سئو,افزایش SERP,تولید محتوا

حفظ کاربران خود:

آخرین المانی که شاید مهمترین بخش در این قسمت می باشد حفظ کاربران است. شاید بارها این جمله را شنیده باشید که به دست آوردن ترافیک و جذب مشتری به مراتب کاری ساده تر از نگهداری آنهاست.

فرض کنید به یک ترافیک قابل توجه و میزان فروش بالا رسیده باشید. چگونه می خواهید این حجم مخاطبین و سلایق گوناگون را راضی نگه دارید؟

شما می بایست همواره به این مسئله توجه نمایید که نگهداری کاربران و تبدیل آنها به مشتریان وفادار، در بالاترین درجه اولویت قرار دارد.

هرگز از اینکه اگر با آنها به صورت مستقیم تماس بگیرید و به آنها بگویید که چه انتظاری از شما دارند، نترسید. یکی از کلیدهای موفقیت، بررسی بازخورد کاربران شماست.

خلاصه :

برای افزایش کارایی وب سایت و موفقیت در کسب و کار اینترنتی، دو عامل مهم یعنی SEO و UX را بررسی کنید، موارد زیر بازخورد ترکیب این دو مقوله است:

  • مناسب بودن متن، سازندگی و محتوای باکیفیت متن
  • استفاده ساده از ساختارهای سایت، کاربری آسان
  • بهینه بودن تصاویر و متن تولیدی چه برای کاربران و چه برای موتورهای جستجو
  • طراحی مناسب بر پایه دسترس پذیری آسان